اَلْحَمْدُ ِللهِ
الَّذِىْ جَعَلَ الْمَوْتَ اِسْتِرَاحَةً لِلْمُوْءمِنِيْنَ مِنْ تَعَبِ
الدُّنْيَا بَعْدَ مَا كَانُوْا يَعْبُدُوْنَ اللهَ لِنَيْلِ السَّعَادَةِ
الْعُلْيَا.
أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لآ شَرِيْكَ لَهُ. وَأَشْهَدُ
أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. اَللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ
عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ. أَمَّا
بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوا الله، أُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى
الله فَقَدْ فَازَ مَنِ اتَّقَى.
قال الله تعالى، أعوذ بالله من الشيطان الرجيم،
Yang bermaksud: Wahai orang-orang
yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan
meninggalkan laranganNya), dan hendaklah setiap kamu melihat dan memerhatikan
apa yang telah kamu sediakan untuk menghadapi hari esok (hari Akhirat) dan
bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang
kamu kerjakan.
Saudara-saudaraku sidang
jumaat yang dikasihi,
Saya berpesan kepada diri
saya dan tuan-tuan sekalian, marilah sama-sama kita tingkatkan keimanan dan
ketakwaan kita kepada Allah s.w.t dengan kita melaksanakan setiap titah
perintahNya dan menjauhi setiap larangan
dan tegahanNya, sesungguhnya berjayalah mereka yang bertakwa dengan mendapat
kebahagiaan di dunia dan juga di akhirat.
Yang bermaksud : Oleh itu,
janganlah engkau tertarik hati kepada harta benda dan anak-anak mereka,
(kerana) sesungguhnya Allah hanya hendak menyeksa mereka dengan harta benda dan
anak-anak itu dalam kehidupan dunia mereka, dan hendak menjadikan nyawa mereka
tercabut sedangkan mereka berada dalam keadaan kafir (untuk mendapat pula azab
di akhirat). ( at-Taubah-55 )
Saudara-saudaraku sidang
jumaat yang dikasihi,
Sudah
menjadi resam dunia, mereka yang memiliki kekayaan dan dikurniakan anak-anak
serta kekuasaan akan mudah dihinggapi perasaan megah dan berbangga-bangga
dengan harta dan anak-anak serta kuasa yang dimiliknya. Apabila kekayaan serta
nikmat kuasa ini tidak disertai dengan rasa syukur kepada Allah, maka ianya akan
menimbulkan perasaan bongkak dan takabbur yang akhirnya akan menyebabkan
seseorang itu lupa terhadap nikmat dan amanah yang telah diberikan kepadanya.
Apabila
manusia tidak memahami kebesaran Allah dan menyangka bahawa harta dan kuasa
adalah segala-galanya, lalu dia menganggap sesiapa yang tidak kaya dan tidak
berkuasa itu tidak mendapat nikmat kebahagiaan daripada Allah s.w.t, dan menganggap
kurniaan Allah itu hanya tertumpu kepada yang berkuasa dan berharta sahaja,
maka itu adalah satu tanggapan yang sesat sama sekali. Inilah sikap yang
ditunjukkan oleh Bani Israel ketika mereka meminta Nabi Allah Syamwil berdoa memohon kepada Allah s.w.t agar dilantik
seorang raja di kalangan mereka bagi mengetuai mereka untuk memerangi Raja
Jalut yang zalim. Hal ini diceritakan oleh Allah s.w.t melalui firmanNya,
Yang bermaksud : Dan Nabi mereka berkata
kepada mereka: "Bahawa sesungguhnya Allah s.w.t telah melantik Thalut
menjadi raja bagi kamu. Lalu mereka menjawab: "Bagaimana dia mendapat
kuasa untuk menjadi raja kami sedangkan kami lebih berhak dengan kuasa
pemerintahan itu berbanding dia, dan dia pula tidak memiliki harta kekayaan
sedikit pun?" Lalu Nabi mereka berkata:" Sesungguhnya Allah s.w.t telah
memilih Thalut menjadi raja bagi kamu, dan Allah juga telah mengurniakannya
kelebihan dalam bidang ilmu pengetahuan serta tubuh badan yang gagah perkasa".
dan (ingatlah), Allah jualah yang memberikan kuasa pemerintahan kepada sesiapa
yang dikehendakiNya, dan Allah maha luas (rahmatNya dan pengurniaanNya), lagi
meliputi ilmuNya. (al-Baqarah
247)
Saudara-saudaraku sidang
jumaat yang dikasihi,
Keengganan
Bani Israel untuk mengiktiraf Thalut sebagai Raja mereka hanyalah disebabkan kerana
Thalut bukan dari kalangan hartawan bahkan Thalut tidak memiliki sedikit harta
pun, kerana pada tanggapan Bani Israel, sesiapa yang mahu menjadi pemimpin
mereka mestilah terdiri dari kalangan hartawan. Namun di akhir ayat ini Allah
s.w.t menjelaskan bahawa, Dialah yang memberikan kuasa kepada sesiapa yang Dia
kehendaki bahkan Dia jugalah yang menjatuhkan sesiapa yang Dia kehendaki kerana
Dialah yang lebih mengetahui siapa yang layak dan siapa yang tidak.
Memang
tidak dinafikan, harta dan kuasa boleh menjadi faktor yang membawa ketenangan
dan kebahagiaan jika ianya dikendalikan dengan betul. Namun jika tidak, ia
boleh bertukar menjadi punca kepada penderitaan dan penyesalan bahkan boleh
menjerumuskan pemiliknya ke lembah kehinaan. Entah berapa ramai penguasa dan si
kaya yang tidak dapat tidur lena dalam mahligai mewahnya ketika si miskin
sedang berdengkur menikmati nikmat tidur dalam rumah usangnya. Entah berapa
ramai penguasa atau si kaya yang tidak berselera untuk menjamah hidangan mewah
yang dihidangkan kepadanya ketika si miskin dengan begitu enak menikmati
sebungkus nasi yang hanya dibungkus dengan daun pisang sahaja. Maha Kaya Allah
s.w.t, Dia memberi kurniaanNya kepada hamba-hambanya dengan berbagai cara dan
tanpa kita duga.
Satu
kisah menarik yang pernah diceritakan oleh Buya Hamka dalam satu siri ceramahnya. Hamka menceritakan
bagaimana pada suatu hari ketika beliau menaiki kenderaan mewah bersama seorang
hartawan melalui sawah padi, tiba-tiba mereka terlihat seorang petani sedang
berehat kerana kepenatan bekerja, sambil isterinya menghidangkan makan
tengahari. Walaupun hidangan yang dihidangkan itu hanyalah hidangan biasa
sahaja, tetapi dimakan oleh petani tadi dengan penuh berselera. Lalu hartawan
yang bersama Buya Hamka di dalam kereta mewah itu berkata: “Buya, saya memiliki rumah besar serta
kenderaan mewah, tetapi saya tidak pernah berpeluang makan dengan begitu
berselera seperti petani itu”.
Demikianlah
Allah s.w.t membahagi-bahagikan nikmatNya kepada setiap hambaNya. Sesiapa yang
diberikan makanan yang lazat dan mewah, belum tentu akan dapat menikmati
keenakan itu di lidahnya. Sesiapa yang diberikan tempat tinggal yang mewah,
belum tentu lagi dia akan dikurniakan ketenangan untuk tinggal di dalamnya.
Maka tidak hairanlah jika ada orang kaya atau orang yang berkuasa kurang selera
makannya bahkan terpaksa berpantang kerana menghidap kencing manis, darah
tinggi, jantung dan sebagainya. Atau tidak hairanlah jika ada anak si kaya yang
lari meninggalkan mahligai indah bapanya kerana tidak ada ketenangan dan
kebahagiaan di dalamnya. Janganlah pula kita merasa pelik jika ada seorang
petani yang sederhana sahaja hidupnya tetapi setiap hari dapat menikmati setiap
suapan yang masuk ke dalam mulutnya, serta nyenyak pula tidurnya di malam hari walaupun hanya di
sebuah pondok usang tanpa bantal dan tilam yang empuk.
Saudara-saudaraku sidang
jumaat yang dikasihi,
Jika
kita menganggap tangan yang mempunyai kuasa dan kekayaan itulah punca kepada kebahagiaan
dan ketenangan maka kita akan menjadi hamba kepada manusia selama-lamanya.
Namun jika kita yakin bahawa Allah s.w.t sahaja yang mampu memberi ketenangan
dan kebahagian, maka jiwa kita akan merdeka. Sesiapa yang menjadi hamba
manusia, dia tidak akan menjadi hamba Allah yang sebenar tetapi sesiapa yang
menjadi hamba Allah yang sebenar maka dia akan bebas daripada menjadi hamba kepada
manusia. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi, Nabi s.a.w
bersabda yang bermaksud,
“Sesiapa yang menjadikan akhirat itu tujuan utamanya,
maka Allah s.w.t akan memberikan kekayaan dalam jiwanya. Allah s.w.t akan memudahkan
segala urusannya, bahkan dunia akan datang kepadanya dengan hina (iaitu dalam
keadaan dirinya mulia). Tetapi sesiapa yang menjadikan kemewahan dunia itu
tujuan utama dalam kehidupannya, maka Allah s.w.t akan meletakkan kefakiran
antara kedua matanya. Allah juga mencerai-beraikan urusannya, dan dunia pula
tidak datang kepadanya melainkan dengan apa yang telah ditakdirkan untuknya
(iaitu dalam keadaan dirinya hina)”. (Riwayat al-Tirmizi)
Apa
yang dapat kita petik daripada hadis ini ialah, sesiapa yang benar-benar
bergantung kepada Allah, maka jiwanya akan kekal merdeka dan mulia. Kemewahan
dunia juga akan sampai kepadanya tanpa menjatuhkan maruah dan harga dirinya di
sisi Allah. Sebaliknya, bagi sesiapa yang bergantung kepada manusia, kemewahan
dunia mungkin juga akan sampai ke tangannya, tetapi dia akan terus hidup dalam penuh
kehinaan dan sentiasa keluh kesah walaupun hidupnya dikelilingi harta dan kuasa.
Mukmin yang sebenar akan bergantung hidupnya kepada Allah s.w.t semata-mata dalam
apa jua keadaan sekalipun kerana Dialah yang merupakan Raja segala raja dan Dialah
tempat bergantung yang kukuh. Sementara bagi mereka yang menjadikan manusia
tempat pergantungannya maka dia sebenarnya telah bergantung dengan sesuatu yang
amat lemah. Firman Allah s.w.t,
Yang
bermaksud : Misal perbandingan orang-orang yang menjadikan benda-benda yang
lain dari Allah sebagai pelindung-pelindung (yang diharapkan pertolongannya)
adalah seperti labah-labah yang membuat sarang (untuk dijadikan tempat
perlindungannya), padahal sesungguhnya tempat perlindungan yang paling reput (paling
tidaktidak selamat) ialah sarang labah-labah, kalaulah mereka itu mengetahui
akan kebenaran.
(al-‘Ankabut-41)
Saudara-saudaraku sidang
jumaat yang dikasihi,
Islam
mengajar kita untuk berjiwa merdeka sekalipun kita miskin harta, gelaran dan
kuasa. Jiwa yang merdeka daripada perhambaan sesama manusia dan hanya tunduk
dan patuh kepada Allah, maka itulah yang menjadi punca kepada kebahagiaan dan
ketenangan yang sebenar. Jangan kita menjadi manusia yang berharta dan
berkuasa, tetapi menjadi hamba sesama manusia. Petani yang miskin harta tetapi kaya
dan merdeka jiwanya adalah lebih mulia daripada si kaya atau penguasa yang
miskin jiwanya.
Yang
bermaksud : Apa yang ada pada kamu (harta atau pun kuasa) akan habis dan
hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah akan tetap kekal selamanya, dan
sesungguhnya Kami akan membalas orang-orang yang sabar dengan memberikan pahala
yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.
(al-Nahli
96)
بَارَكَ اللهُ لِى وَلَكُمْ بالْقُرْءَآنِ
الْعَظِيْمِ, وَنَفَعَنِى وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ
الْحَكِيْمِ, وَتَقَبَّلَ مِنِّىْ وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ, إِنَّهُ هُوَ
السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ. أَقُوْلُ قَوْلِى هَذَا, وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ
الْعَظِيْمَ لِى وَلَكُمْ, وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ,
وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ, فَاسْتَغْفِرُوْهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ
الرَّحِيْمُ.
No comments:
Post a Comment