الحَمْدُ للهِ
الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى
الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا
اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ
وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ
…أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ
إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم،
Yang bermaksud
: Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada
Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), dan
hendaklah setiap kamu melihat dan memerhatikan apa yang telah kamu sediakan
untuk menghadapi hari esok (hari Akhirat) dan bertaqwalah kamu kepada Allah,
sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.
Saya berpesan kepada tuan-tuan dan lebih-lebih lagi
kepada diri saya sendiri, marilah sama-sama kita bertaqwa kepada Allah s.w.t
dengan sebenar-benar taqwa. Ketahuilah bahawa sesungguhnya tidak ada sesuatu
yang lebih tinggi nilainya di sisi Allah s.w.t selain daripada ketaqwaan
kepadanya. Mudah-mudahan, kita akan mendapat kebahagiaan hidup di dunia dan
juga di akhirat.
Sidang
Jumaat yang dihormati sekalian,
Umar al-Khattab r.a, khalifah Islam yang
kedua daripada kalangan khulafa’ ar-rashidin merupakan khalifah yang pertama
gugur syahid setelah dibunuh oleh seorang majusi yang tidak berpuas hati dengan
pentadbiran beliau. Di kalangan khulafa' ar-rasyidin yang empat, hanya
Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq r.a sahaja yang wafat kerana sakit, manakala tiga
yang lain wafat kerana dibunuh oleh pihak musuh. Sayyidina Umar al-Khattab r.a semasa
hayatnya samada sebelum memeluk Islam mahu pun selepas keislamannya begitu
terkenal dengan keberanian dan ketegasannya. Keberanian dan ketegasan Umar
diakui oleh kawan dan lawan. Hebatnya khalifah yang bernama Umar ini
sehinggakan musuh tidak mampu untuk menikam beliau dari arah hadapan bahkan lorong
atau jalan yang dilalui oleh Umar tidak akan dilalui oleh iblis dan syaitan.
Sejarah menceritakan bagaimana
semasa beliau membuat keputusan untuk berhijrah ke kota Madinah, Umar secara
terang-terang mengisytiharkan tentang niatnya itu kepada kafir Quraisy Makkah yang
berada di kawasan Ka’bah pada waktu itu. Sambil pedangnya terhunus Umar
bertempik : ” Wahai kafir Quraisy! aku ingin berhijrah ke Madinah. Sesiapa di
kalangan kamu yang ingin melihat isterinya menjadi janda dan anaknya menjadi
yatim maka cubalah sekat penghijrahan Umar ini”.
Saudara-saudaraku sidang Jumaat yang
dikasihi,
Jasa Umar al-Khattab r.a terlalu
besar buat Islam. Semasa era pemerintahan Umar, Islam tersebar dengan luasnya
dan juga bertambahnya pembukaan kota-kota Islam yang baru. Antaranya ialah pembebasan
qiblat umat Islam yang pertama iaitu Masjid al-Aqsa di bumi Palestin. Semasa peristiwa
penyerahan anak kunci Masjid al-Aqsa yang
berjaya di buka oleh tentera Islam kepada beliau,
ketika dalam perjalanan menuju ke Palestin, Sayyidina
Umar bergilir-gilir dengan khadamnya menunggang kuda. Apabila
semakin menghampiri Masjid al-Aqsa maka tiba giliran
Sayyidina Umar untuk menarik kuda dan giliran
khadamnya pula untuk duduk di atas kuda tersebut. Orang ramai
yang melihat keadaan tersebut terus meminta
agar Sayyidina Umar menggantikan khadamnya
untuk menunggang dan khadamnya turun untuk menarik beliau demi
menjaga kedudukan dan maruah beliau sebagai
khalifah di hadapan khalayak ramai. Lalu
Sayyidina Umar al-Khattab r.a dengan suaranya yang
lantang mengeluarkan kata-katanya yang masyhur :
نَحْنُُ قَوْمٌ أَعَزَّنَا
اللهُ بالإسْلامِ فَمَهْمَا نَبْتَغِيْ الْعِزَّةَ بِغَيْرِ مَا أَعَزَّنَا اللهٌ
أَذَلَّنَا اللهُ
Maksudnya
: Kita adalah satu kaum yang
dimuliakan oleh Allah dengan sebab Islam.
Selama mana kita mencari kemuliaan selain daripada
apa yang dimuliakan kita dengannya oleh
Allah maka kita akan dihina oleh Allah.
Sidang Jumaat yang dihormati
sekalian,
Di antara jasa beliau yang penting
terhadap Islam ialah cadangan beliau kepada Sayyidina Abu bakar as-Siddiq yang
memegang tampok pemerintahan pada waktu itu agar dikumpulkan al-Quran atau
dibukukan setelah hampir 70 orang sahabat yang mengahafaz al-Quran gugur syahid
dalam peperangan Yamamah menentang golongan nabi palsu. Sayyidina Abu Bakar
yang pada mulanya keberatan untuk melaksanakan cadangan Umar kerana tidak
pernah dilakukan oleh Baginda Nabi s.a.w akhirnya bersetuju dan memerintahkan
Zaid bin Thabit untuk menerajui tugas penting ini. Kata beliau kepada Zaid,
“Wahai Zaid, sesungguhnya kamu
adalah seorang pemuda yang pintar. Kamu adalah penulis wahyu kepada Rasulullah,
usahakanlah mencari ayat-ayat al-Quran dan kumpulkanlah. Demi Allah! Jika
dikumpulkan beberapa buah bukit kemudian diletakkan di atas bahuku, ianya
adalah jauh lebih mudah dan ringan bagiku daripada meminta kamu mengumpulkan
al-Quran (kerana ianya tidak pernah dilakukan oleh baginda Nabi s.a.w).”
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Beberapa hari sebelum berlakunya
peristiwa pembunuhan Umar al-Khattab, Abu Lu’luah yang merupakan seorang Majusi,
telah bertemu dengan Umar al-Khattab dan mengadu kepada beliau tentang jumlah kharaj
atau cukai yang dikenakan ke atasnya untuk dijelaskan kepada tuannya
iaitu Mughirah bin Syu’bah agak terlalu tinggi dan membebankan. Dia dikenakan kharaj
sebanyak 4 dirham setiap hari.
Khalifah Umar al-Khattab berpendapat
bahawa jumlah itu agak bersesuaian dan baginya bukanlah sesuatu yang
membebankan. Ini kerana hasil yang diperolehi oleh Abu Lu’luah agak lumayan
daripada beberapa kerja yang dilakukannya. Apabila rayuannya itu ditolak oleh Khalifah
Umar al-khattab, dia terus berlalu dalam keadaan marah dan menyimpan dendam
terhadap Khalifah Umar al-Khattab serta bercadang untuk membunuh beliau.
Niat jahat Abu Lu’luah sampai ke
pengetahuan Sayyidina Umar, lalu beliau meminta pandangan Sayyidina Ali r.a mengenai
perkara ini lalu kata Sayyidina Ali : “Apakah perlu kami mengawal engkau
wahai Amiral Mu’minin?”. Jawab Sayyidina Umar dengan tegas : “Cukuplah
Allah bagiku sebagai pengawal”. Akhirnya Umar tidak melantik pengawal peribadi
bagi mengawal beliau daripada sebarang kemungkinan yang akan berlaku kerana bimbang
tindakan ini akan diikuti oleh khalifah-khalifah yang datang selepas beliau
nanti. Apabila budaya ini diamalkan oleh pemimpin Islam maka rakyat yang
dizalimi tidak akan berpeluang lagi menemui khalifah dan pemimpin mereka untuk mengadu
sebarang masalah dan kezaliman yang mereka hadapi.
Sidang Jumaat yang dihormati
sekalian
Pada suatu hari ketika Sayyidina
Umar al-Khattab bersama para sahabat yang lain bersiap sedia untuk mendirikan
solat Subuh, Abu Lu’luah turut sama-sama berada di dalam masjid dan berdiri
dicelah-celah para sahabat yang lain sambil membawa pisau yang bermata dua dan
terus menerpa ke arah Sayyidina Umar lalu menikamnya sebanyak enam tikaman. Salah
satu tikaman tersebut terkena di bahagian perut Sayyidina Umar dan tikaman inilah
yang menyebabkan Sayyidina Umar rebah dan cedera parah yang membawa kepada syahid.
Amukan Abu Lu’luah juga menyebabkan beberapa orang sahabat yang lain turut
gugur syahid. Setelah dirinya terkepung, akhirnya dia mengambil tindakan
membunuh dirinya.
Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian
Dalam keadaan parah ditikam,
Sayyidina Umar al-Khattab masih sempat menyeru kepada para sahabat dengan
berkata :” Adakah di kalangan kamu ini Abdul Rahman bin ‘Auf?”. Para sahabat
menjawap : ”Ya! Dia ada bersama-sama kami wahai Amiral Mukminin”. Kata
Umar lagi: ”Khabarkan kepadanya untuk dia mengimamkan para muslimin dalam
menunaikan solat Subuh pagi ini!. Ia merupakan solat fardhu yang diwajibkan
ketika ini”. SubhanAllah! Inilah sikap yang ditunjukkan oleh seorang pemimpin
yang sebenar. Beliau meletakkan kewajipan dan ketaatan terhadap Allah s.w.t mengatasi
kepentingan dirinya sendiri yang pada waktu itu sedang berperang dengan
kematian.
Abdul Rahman bin ‘Auf mengimamkan
para muslimin dalam solat Subuh pada pagi tersebut, sedang beberapa orang sahabat
yang lain pula sibuk menguruskan Sayyidina Umar sehinggalah beliau diusung
masuk ke rumahnya. Setelah pagi agak meninggi, beliau sedar daripada koma dan terus
bertanya kepada para sahabat di kelilingnya : “Adakah para muslimin telah
mendirikan solat?”. Jawab Ibnu Abbas :” Ya!”. Lalu kata Sayyidina
Umar :” Tidak Islam bagi orang yang meninggalkan solat”. Selepas itu beliau
berwudhu’ dan terus menunaikan solat.
Sayyidina Umar kemudiannya memanggil
pakar-pakar perubatan pada waktu itu yang mana ramai daripada kalangan mereka
yang berada di Madinah datang untuk memberikan rawatan kepadanya. Umar diberi
minum ubat yang mengandungi madu dan susu tetapi kedua-dua minuman tersebut
mengalir keluar melalui lubang-lubang luka di perutnya. Mereka menyatakan
bahawa kecederaan yang dialami oleh beliau agak parah dan tidak mampu untuk dirawat
lagi. Mendengar kata-kata ahli perubatan itu, para sahabat berasa amat sedih
dan menangis kerana pastinya tidak lama lagi mereka terpaksa berpisah
dengan seorang pemimpin yang adil dan sangat mereka kasihi. Mendengar tangisan
itu lalu Sayyidina Umar terus menegahnya. Beliau merasakan sudah tiba masanya
untuk kembali menemui Allah s.w.t. Beliau memandang kepada sekalian sahabat
yang ada, lalu berwasiat agar mereka bertaqwa kepada Allah s.w.t dan mendirikan
solat serta bersikap adil kepada rakyat jelata.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Pada hening subuh tahun ke-23 hijrah
bersamaan 644 Masihi, seluruh penduduk langit dan bumi menyaksikan kesyahduan
suasana pagi tersebut apabila Khalifah Islam kedua, Umar al-Khattab menghembuskan
nafasnya yang terakhir setelah hampir 10 tahun memegang tampok pemerintahan ketika
berusia 63 tahun, sama dengan umur Rasulullah s.a.w dan juga Sayyidina Abu
Bakar as-Siddiq r.a. Setelah selesai pengurusan jenazah, maka Suhaib ar-Rumi
telah mengimamkan para sahabat menyembahyangkan jenazah Khalifah Islam kedua
itu. Jenazah beliau kemudiannya dikebumikan di dalam bilik Sayyidatina ‘Aisyah r.a
berhampiran jasad Baginda Nabi s.a.w setelah mendapat keizinannya.
Tempat itu yang pada mulanya telah
dicadangkan oleh Sayyidatina Aisyah r.a untuk dirinya, namun atas permintaan
Umar sebelum kewafatannya maka Sayyidatina Aisyah r.a dengan rela hati
membenarkan jenazah Umar disemadikan di tempat tersebut. Cukup tinggi nilai
pengorbanan yang telah dilakukan oleh Sayyidatina Aisyah r.a dalam peristiwa
ini. Pada hari itu juga ahli majlis Syura telah bermesyuarat dan sebulat suara bersetuju
untuk melantik Sayyidina Uthman bin al-’Affan sebagai khalifah Islam yang
ketiga bagi menggantikan Sayyidina Umar al-Khattab sebagai pemimpin Daulah
Islamiah. Firman Allah dalam ayat 10 dan 11 surah al-Munafiqun :
Maksudnya : dan belanjakanlah
sebahagian daripada rezeki yang Kami anugerahkan kepada kamu sebelum sampainya
ajal maut kepada seseorang daripadamu. (jika tidak) maka dia akan
merayu-rayu dengan katanya :” Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau
tangguhkan kedatangan ajalku ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi supaya aku
dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi orang-orang yang soleh. Dan Allah
sekali-kali tidak akan memperlewatkan ajal seseorang apabila telah tiba
masanya, dan Allah amat mengetahui akan apa yang kamu lakukan. (al-Munafiqun 10-11)
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي
القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ
وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ
السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ
الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ
فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
Terima kasih ustaz. Sungguh terharu membaca teks khutbah ni
ReplyDelete