Wednesday 8 May 2013

Khutbah : Dosa Penderhaka



 اَلْحَمْدُ ِللهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيْرِ، اَللَّطِيْفِ الْخَبِيْرِ، اَلْحَسِيْبِ عَلَى كُلِّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَالْمُجَازِى لَهَا بِمَا عَمِلَتْ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَكَ اللهُ رَبُّ الْعَالَمِيْنَ. وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. بَعَثَهُ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيْرًا، وَدَاعِيًا إِلَى اللهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيْرًا. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ.

أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ اللهِ، اتَّقُوا اللهَ أُوصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

قال الله تعالى، أعوذ بالله من الشيطان الرجيم،

Yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), dan hendaklah setiap kamu melihat dan memerhatikan apa yang telah kamu sediakan untuk menghadapi hari esok (hari Akhirat) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

Saudara-saudaraku sidang jumaat yang dikasihi,

Saya berpesan kepada diri saya dan tuan-tuan, marilah sama-sama kita  bertaqwa kepada Allah s.w.t, dengan kita mentaati segala titah perintahNya, dan dalam masa yang sama kita meninggalkan setiap larangan dan tegahanNya. Sesungguhnya kebahagiaan hidup sama ada mahupun di akhirat hanyalah ditentukan oleh keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t.

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

Yang bermaksud : Dan Tuhanmu telah memerintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua ibu bapamu. Jika salah seorang daripada keduanya, atau kedua-duanya sekali, telah sampai kepada umur tua, dan berada dalam jagaan serta peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan yang kasar) sekalipun perkataan "Ah", dan janganlah engkau menengking atau menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka dengan kata-kata yang mulia (yang penuh bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendahkan dirimu kepada kedua-duanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka dengan berkata), "Wahai Tuhanku! cucurilah rahmatMu kepada mereka berdua sebagaimana mereka berdua telah mencurahkan kasih sayang mereka memelihara dan mendidikku semasa kecilku."
    (Al-Isra' 23-24)

Saudara-saudaraku sidang jumaat yang dikasihi,

Ayat 23 dan 24 dari Surah Al-Isra’ yang dibacakan tadi, dan juga beberapa lagi ayat dari surah-surah yang lain cukup jelas untuk menggambarkan kepada kita bahawasanya, berbuat baik kepada kedua ibu bapa itu adalah merupakan satu perkara yang amat dituntut di dalam Islam, sehinggakan Allah s.w.t memerintahkan kita untuk berbuat baik kepada kedua ibu bapa selepas kita diperintahkan supaya  tidak menyembah tuhan yang lain kecuali Allah. Bahkan tuntutan berbuat baik kepada dua insan ini bukan sahaja disebut di dalam kitab suci Al-Quranulkarim, tetapi juga turut disebut di dalam kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya, bahkan para nabi terdahulu juga diperintahkan untuk menyeru umat mereka agar berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Sehinggakan Allah s.w.t meletakkan keredhoanNya adalah bergantung kepada keredhoan kedua ibu bapa, dan kemurkaanNya juga bergantung kepada kemurkaan kedua ibu bapa. Sabda Nabi s.a.w,

رِضَا الرَّبِّ فى رِضَا الْوَالِدَيْنِ وَسَخطُ الرَّبِّ فى سَخطِ الوَالِدَيْنِ
Yang bermaksud : Keredhoan Tuhanmu terletak pada keredhoan kedua ibu dan bapamu, dan kemurkaan Tuhanmu terletak pada kemurkaan kedua ibu dan bapamu.

Ibu dan bapa adalah dua insan yang sangat istimewa. Lebih-lebih lagi si ibu, sebagai insan yang diberi tanggungjawap untuk mengandung dan melahirkan kita semua, dalam tempoh yang telah ditetapkan, bahkan terpaksa menanggung berbagai-bagai bentuk penderitaan dan susah payah untuk tempoh tersebut. Malahan ada yang terpaksa menggadaikan nyawa mereka semata-mata untuk melahirkan anak yang dikandung. Firman Allah s.w.t,


Yang bermaksud : Dan Kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua ibubapanya, ibunya yang telah mengandungkannya dengan menanggung kesusahan demi kesusahan (sejak dari awal mengandung hinggalah selesai menyusukannya), dan tempoh menceraikan penyusuannya itu ialah dalam masa dua tahun, (oleh yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu, dan (ingatlah), kepada Aku jualah tempat kamu akan dikembalikan (untuk menerima balasan).                                
                                                       (Luqman : 14)

Sidang jumaat yang dirahmati Allah,

Allah s.w.t memilih kaum wanita yang lemah berbanding kaum lelaki, kemudian diletakkan tanggungjawap untuk mengandung dan melahirkan anak di atas bahu mereka, oleh kerana kesusahan yang mereka tanggung adalah lebih berbanding si ayah, maka memang patutlah mereka mendapat penghormatan yang lebih berbanding si ayah. Hal ini pernah dinyatakan oleh Baginda Nabi s.a.w melalui sebuah hadis, 

عن أبي هريرة قال: جاء رجل إلى رسول الله فقال: يا رسول الله، من أحق الناس بحسن صحابتي؟ قال: أمك، قال، ثم من؟ قال، أمك: قال، ثم من؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أبوك.

Yang bermaksud : Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya, telah datang seorang laki-laki bertanya kepada Rasulullah s.a.w, “ Wahai Rasulallah! Siapakah manusia yang lebih berhak saya bergaul dengan baik?”, Nabi menjawap, “ibumu”. “Kemudian siapa?”, Tanya laki-laki tadi. Nabi menjawap, “ibumu”. “Kemudian siapa?” Tanya laki-laki tadi untuk kali yang ketiga dan Nabi menjawap, “ibumu”. “Kemudian siapa?” Tanya laki-laki tadi kali yang keempat, lalu jawap Nabi, “ayahmu”.

Dan diriwayatkan juga bahawasanya Abu Hurairah r.a, salah seorang sahabat Nabi yang cukup banyak meriwayatkan hadis, apabila setiap kali beliau hendak keluar dari rumah ibunya, Abu Hurairah akan berdiri di hadapan pintu rumah ibunya sambil berkata, “Salam sejahtera dan rahmat Allah serta keberkatanNya ke atasmu wahai ibuku” lalu jawap ibunya “Salam sejahtera dan rahmat Allah serta keberkatanNya ke atasmu wahai anak kesayanganku” kemudian dia berdoa untuk ibunya, “Semoga Allah merahmatimu seperti mana engkau telah merahmatiku ketika kecilku” lalu ibunya pun berdoa untuknya “Semoga Allah merahmati dirimu wahai anakku seperti mana engkau telah menggembirakan aku ketika dewasamu” dan inilah yang dilakukan oleh Abu Hurairah setiap kali beliau keluar dan masuk ke rumah ibunya.

Saudara-saudara sidang jumaat yang dikasihi,

Disebabkan pengorbanan dan kedudukan yang tinggi kedua-dua insan ini, maka penderhakaan terhadap mereka berdua adalah dianggap sebagai salah satu daripada dosa-dosa yang besar selepas dosa mensyirikkan  Allah s.w.t.

كل معصية تؤخر عقوبتها بمشيئة الله إلى يوم القيامة إلا العقوق، فإنه يعجل له في الدنيا، وكما تدين تدان.

Yang bermaksud : “Semua dosa akan ditangguhkan balasannya oleh Allah s.w.t sehinggalah hari kiamat dengan kehendak Allah s.w.t, kecuali dosa derhaka terhadap kedua ibu bapa, maka sesungguhnya Allah s.w.t akan menyegerakan balasannya kepada mereka yang menderhaka terhadap kedua ibu bapanya ketika dalam hidupnya di dunia, yakni sebelum dia meninggal. Apa yang kamu buat itulah yang akan kamu dapat sebagai balasannya.”

Mimbar ingin mengambil kesempatan, menyeru diri saya dan saudara-saudara sidang jumaat sekalian, janganlah kita melangkah keluar dari rumah Allah yang mulia ini, melainkan setelah kita berjanji kepada Allah s.w.t dan kepada diri kita sendiri, andainya berlaku diantara kita dan kedua ibu bapa kita perselisihan faham atau bermasam muka, maka inilah saat yang terbaik untuk kita sama-sama memperbetulkannya. Usah tertunggu-tunggu untuk memperbetulkan kesalahan kita kerana ajal kita, atau mungkin ajal mereka akan datang pada bila-bila masa sahaja. Jika masih ada di kalangan kita yang sering menyakiti hati kedua-dua insan mulia ini, maka berjanjilah di dalam tempat yang mulia ini yang kita akan berbakti kepada mereka selagi hayat mereka ada. Sebagaimana kita mahukan anak-anak kita berbakti kepada kita di hari tua kita nanti, begitulah juga perlunya kita berbakti kepada kedua orang tua kita pada hari ini. Tidak ada maknanya kejayaan dan kemewahan yang kita kecapi pada hari ini andainya kejayaan dan kemewahan tersebut tidak diiringi doa dan restu mereka berdua.

Rebutlah peluang yang masih ada untuk menjaga dan memelihara mereka, lebih-lebih lagi di saat mereka meniti usia tua, kerana pada saat inilah mereka amat memerlukan kasih sayang dan perhatian kita. Janganlah biarkan hati mereka tertutup untuk tinggal atau singgah di rumah kita yang seindah istana disebabkan layanan buruk kita atau isteri kita, atau anak-anak kita  terhadap mereka. 
Ingatlah pesanan berguna dari Rasulullah s.a.w ini, pesan Baginda,
“Khabarkanlah berita gembira kepada mereka yang berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, buatlah apa saja kerana bahawasanya Allah s.w.t akan mengampuni dosa-dosa mereka. Dan khabarkan berita buruk kepada mereka yang menderhakai kedua ibu bapanya, buatlah seberapa banyak ibadah yang disukai tetapi Allah s.w.t tidak akan memberikan keampunan sedikitpun kepadanya”.

Barangsiapa yang telah melakukan ketaatan dan kebaikan kepada mereka berdua, maka teruskanlah. Jika kedua-dua mereka sudah pergi menghadap ilahi, maka perbanyakkanlah sedekah untuk pihak mereka di samping hadiahkanlah mereka dengan doa. Ini sedikit sebanyak akan dapat membantu meringankan bebanan hidup mereka di sana.
 
Yang bermaksud : Katakanlah : "Marilah supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhanmu kepadamu, iaitu janganlah kamu sekutukan Allah dengan sesuatupun, dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapamu, dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takutkan kepapaan, sebenarnya Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka, dan janganlah kamu menghampiri kejahatan-kejahatan zina sama ada yang terang daripadanya dan yang tersembunyi, dan janganlah kamu membunuh seseorang yang telah diharamkan Allah untuk membunuhnya, melainkan dengan jalan yang dibenarkan oleh Syarak. Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya.                                                                                                            (Al-Ana’m 151)

بَارَكَ اللهُ لِى وَلَكُمْ  بالْقُرْءَآنِ الْعَظِيْمِ, وَنَفَعَنِى وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ, وَتَقَبَّلَ مِنِّىْ وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ, إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ. أَقُوْلُ قَوْلِى هَذَا, وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِى وَلَكُمْ, وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ, وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ, فَاسْتَغْفِرُوْهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ.

No comments:

Post a Comment