Thursday 11 October 2012

Khutbah : Di mana Silap Kita?


الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَوةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِيْزُ الْغَفُوْرُ وَأَمَرَ فِعْلَ الخَيْراَتِ وَاَمْتِثاَلَ أَوَامِرِ اللهِ وَاجْتِناَبَ الفَوَاحِشَ ما ظهر مِنْهَا وَماَ بَطَنْ، أَشْهَدُ أَنْ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَّعَلَى أَلِهِ وأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ اِلىَ َيْومِ الدِّيْنِ.


أَمَّا بَعْدُ فَيَا عِبَادَ الله. اِتَّقُوا اللهَ، أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِى بِتَقْوَى الله، فَقَدْ فَازَ المُتَّقُوْنَ.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم،

Yang bermaksud : Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), dan hendaklah setiap kamu melihat dan memerhatikan apa yang telah kamu sediakan untuk menghadapi hari esok (hari Akhirat) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

Saya berpesan kepada tuan-tuan dan lebih-lebih lagi kepada diri saya sendiri, marilah sama-sama kita bertaqwa kepada Allah s.w.t dengan sebenar-benar taqwa. Ketahuilah bahawa sesungguhnya tidak ada sesuatu yang lebih tinggi nilainya di sisi Allah s.w.t selain daripada ketaqwaan kepadanya. Mudah-mudahan, kita akan mendapat kebahagiaan hidup di dunia dan juga di akhirat.

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم،
(Al-Isra' 4-8)

Saudara-saudaraku sidang jumaat yang dikasihi,

Ayat-ayat yang dibacakan sebentar tadi bermula dari ayat 4 hingga 8 yang dipetik daripada daripada surah al-Isra’ menceritakan kepada kita tentang penderhakaan dan kerosakan yang dilakukan oleh Bani Israel. Allah s.w.t menceritakan kepada mereka melalui kitab Taurat bahawa mereka akan melakukan kerosakan dan penderhakaan terhadap Allah s.w.t sebanyak dua kali di bumi Palestin.

Mengikut satu riwayat, penderhakaan yang pertama ialah apabila mereka mengubah isi kandungan kitab Taurat agar ianya bersesuaian dengan kehendak nafsu mereka dan membunuh serta menyeksa Nabi-Nabi yang diutuskan oleh Allah kepada mereka. Ibnu A’bbas r.a berkata: ”kerosakan kali pertama yang mereka lakukan ialah dengan membunuh Nabi Allah Zakaria dan kerosakan kali yang kedua ialah apabila mereka membunuh Nabi Allah Yahya a.s”. Satu riwayat lain mengatakan bahawa kerosakan yang kedua ialah apabila mereka merancang untuk membunuh Nabi Allah Isa a.s.

Sebagai balasan terhadap penderhakaan ini maka Allah s.w.t  mendatangkan balasan yang pertama buat mereka. Raja Bukhtanasor yang merupakan raja negeri Baabil atau Babylon bersama tentera-tenteranya menyerang dan menawan Kota Baitul Maqdis berdasarkan satu riwayat. Ulama-ulama Yahudi dibunuh, pemimpin-pemimpin mereka diseksa dan kitab Taurat dibakar serta tanah air mereka dihancurkan. Mengikut riwayat, hampir 70,000 nyawa Bani Israel menjadi korban Bukhtanasor dan tentera-tenteranya. Ini adalah balasan Allah s.w.t  terhadap kerosakan dan penderhakaan mereka buat kali pertama di bumi Palestin.

Setelah hampir seratus tahun mereka dihina dan hidup dalam kesengsaraan, maka Allah s.w.t mengembalikan semula kemuliaan dan kemenangan kepada Bani Israel apabila mereka berjaya menawan negeri Babylon dan memperolehi harta rampasan yang banyak. Mereka hidup dalam suasana aman dan dikurniakan zuriat keturunan yang banyak. Kemuliaan ini dikembalikan setelah mereka kembali insaf dan kembali mentaati isi kandungan kitab Taurat  yang asal.

Namun ketaatan dan keinsafan Bani Israel tidak kekal lama. Setelah berlalu 500 tahun mereka kembali melakukan penderhakaan dan kerosakan buat kali yang kedua. Sebagai balasan terhadap kekejaman mereka buat kali yang kedua, maka Allah s.w.t mengirimkan buat mereka tentera-tentera Parsi yang masuk menyerang dan menakluki bumi Palestin. Bani Israel disembelih, golongan wanita diperkosa, dan Baitul Maqdis dimusnahkan seperti mana yang telah dilakukan oleh Raja Bukhtanasor pada kali yang pertama. Kedua-dua peristiwa ini juga turut dicatatkan di dalam kitab-kitab sejarah Yahudi.

Setelah dua kali mereka menerima penghinaan dan balasan daripada Allah s.w.t, maka Allah s.w.t berjanji akan mengampunkan dan mengembalikan kemuliaan buat mereka jika sekiranya mereka kembali bertaubat kepadanya. Namun sudah menjadi sikap dan tabiat orang-orang Yahudi suka melakukan kerosakan dan penderhakaan terhadap Allah dan RasulNya. Di zaman baginda Nabi s.a.w, Yahudi sekali lagi menderhaka dengan mendustakan kenabian Nabi Muhammad s.a.w, bahkan mereka merancang untuk membunuh Nabi Muhammad s.a.w seperti mana yang telah mereka lakukan terhadap Nabi Allah Isa a.s.

Sebagai balasannya, maka Allah s.w.t menghina mereka apabila tewasnya suku kaum Quraizah dan terhalaunya suku Bani Nadhir dari Kota Madinah. Manakala yang terselamat dikenakan jizyah atau ufti kepada kerajaan Islam. Mereka akhirnya terpaksa tunduk di bawah kekuasan Islam dengan penuh kehinaan. Namun Islam tidak sekali-kali pernah menzalimi mereka bahkan mereka diberikan hak-hak yang sepatutnya mereka dapat.

Saudara-saudaraku sidang jumaat yang dikasihi,
Kekejaman dan kezaliman Yahudi tidak terhenti di situ sahaja bahkan mereka akan terus-menerus melakukan kerosakan di bumi sampai bila-bila. Adolf Hitler menegaskan di dalam buku yang dikarangnya ketika dia ditahan di dalam penjara bahawa penderitaan dan kegawatan ekonomi yang dihadapi oleh masyarakat Jerman pada ketika itu adalah berpunca daripada kejahatan bangsa Yahudi yang kuat mengamalkan riba’. Peristiwa “Holocaust” merujuk kepada peristiwa pembunuhan beramai-ramai secara sistematik yang dilakukan oleh tentera Nazi di Jerman kepada beberapa kumpulan etnik dan agama sewaktu Perang Dunia yang kedua. Pembunuhan beramai-ramai ini dilakukan dengan cara menggunakan sejenis pil beracun yang dilontarkan ke dalam sebuah bilik yang dipenuhi oleh puak-puak Yahudi, dan pil ini kemudiannya akan bertukar menjadi gas yang boleh membawa maut. Apabila kesemua Yahudi yang berada di dalam bilik itu mati maka mayat mereka akan dikumpul dan dibakar.
Kumpulan Yahudi merupakan sasaran utama dalam peristiwa “Holocaust”, dan pembunuhan ini dianggap oleh Hitler sebagai "jalan penyelesaian terakhir dan terbaik bagi menghapuskan permasalahan dan kejahatan Yahudi". Sejarah mencatatkan lebih enam juta orang Yahudi dibunuh dalam peristiwa tersebut. Ini adalah di antara penghinaan yang telah Allah s.w.t janjikan buat mereka di atas muka bumi bagi setiap kezaliman dan kerosakan yang mereka lakukan. Firman Allah s.w.t,
Saudara-saudaraku sidang jumaat yang dikasihi,

Saki-baki mangsa peristiwa “Holocaust”  inilah yang pada hari ini mendiami bumi Palestin yang pada asalnya mereka datang sebagai pelarian perang sekitar tahun 1948. Dalam satu kajian yang dibuat oleh seorang pendita Kristian mendapati bahawa 80% Yahudi yang berada di bumi Palestin pada hari ini bukannya berasal daripada keturunan Bani Israel atau Nabi Allah Ya’kub a.s ,tetapi mereka adalah berasal dari keturunan Ya’juj dan Ma’juj yang suka melakukan kerosakan di bumi. Hanya sekitar abad ke sembilan mereka menjadikan Yahudi sebagai agama mereka. Salah satu perangai jahat Yahudi ialah, walaupun mereka hanya menumpang di negara orang dan berstatus pelarian, perangai dan sikap mereka tidak ubah seperti tuan yang memeras dan menganiaya golongan peribumi negara itu. Inilah nasib yang menimpa umat Islam di Palestin pada hari ini. Namun di sana ada beberapa kesilapan kita sebagai umat Islam yang perlu kita insafi. 

Sebagai contoh, pada zaman pemerintahan Sultan Abd Hamid II, iaitu Sultan Turki yang terakhir, satu undang-undang telah digubal dan disahkan di Parlimen Turki bahawa semua tanah yang dimiliki oleh rakyat Palestin yang pada ketika itu berada di bawah pemerintahan Daulah Othmaniyah Turki adalah dilarang sama sekali untuk dijual kepada Yahudi. Ini telah menimbulkan kemarahan pihak British dan Perancis kerana kedua-dua negara Eropah ini merancang untuk memperkukuhkan kedudukan Yahudi di negara Palestin.

Namun setelah tumbangnya Daulah Othmaniyah Turki, undang-undang tersebut telah dibatalkan oleh Kamal Attaturk, lalu dengan pantas orang Yahudi di Palestin berebut-rebut membeli tanah di Palestin, dan silapnya rakyat Palestin sendiri pada waktu itu dengan rela hati menjual tanah-tanah mereka kerana ditawarkan harga yang tinggi oleh orang-orang Yahudi. Kesannya, maka banyaklah tanah yang pada asalnya menjadi hak milik rakyat Palestin telah bertukar tangan menjadi hak milik Yahudi hingga ke hari ini.

Tanah itu kini didiami oleh masyarakat Yahudi, ditambah pula dengan penempatan-penempatan baru yang mereka perolehi melalui kekerasan daripada rakyat Palestin. Tahun 2008 sahaja mencatatkan peningkatan penempatan haram Yahudi di bumi Palestin sebanyak lebih 60% dari sebelumnya. Nasib rakyat Palestin bertambah malang apabila mereka bukan sahaja terpaksa berperang dengan Yahudi tetapi turut bertarung dengan umat Islam sendiri yang menghalang sebarang bantuan dari luar dan sengaja menutup pintu-pintu sempadan mereka.

Saudara-saudaraku sidang jumaat yang dirahmati Allah,

Janji Allah s.w.t pasti akan tiba. Islam akan kembali berkuasa dan musuh-musuh Islam terutamanya Yahudi akan kembali hidup dalam kesusahan dan penghinaan seperti mana asal mereka. Yakinlah kita bahawa, apa jua usaha mereka untuk merampas tanahair umat Islam hanya akan berakhir dengan penghapusan mereka sendiri dari muka bumi ini. Ini jelas digambarkan oleh sebuah hadis sahih riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim yang bermaksud: 

"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah umat Islam berperang dengan orang-orang Yahudi (di sebuah tempat). Umat Islam akan membunuh mereka beramai-ramai, sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi yang bersembunyi di belakang mereka, kecuali sejenis pokok  yang bernama 'Gharqad' (ia akan melindungi mereka), kerana ia adalah pokok Yahudi". 

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ  بالقُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ. وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ. أقول قولى هذا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْن.



No comments:

Post a Comment