Tuesday 17 September 2019

Khutbah Jumaat : Bekalan Akhirat


الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ،  أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وحده لا شريك له، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،   اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ. 

أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ.

قال الله تعالى:

أعوذ بالله من الشيطن الرجيم

يأيها الذين ءامنوا اتقوا الله ولتنظر نفس ما قدمت لغد واتقوا الله إن الله خبير بما تعملون

"Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah, dan hendaklah setiap daripada kamu melihat (memikirkan) apa yang telah kamu sediakan (daripada bekalan amalan kamu) untuk hari esok (akhirat) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang kamu kerjakan"

Saudara-saudaraku sidang Jumaat yang dikasihi,

Dunia adalah tempat untuk kita beramal dan bekerja bagi mencari bekalan sebanyak mungkin untuk dibawa bersama-sama kita ke alam akhirat sana. Setiap daripada kita diberikan tempoh masa dan peluang yang secukupnya untuk sama-sama kita memastikan bahawa kita tidak pulang ke akhirat sana dengan tangan yang kosong atau dengan tanpa sebarang bekalan pahala.

Masa dan peluang yang diberikan kepada kita inilah yang disebutkan sebagai umur kita. Umur juga adalah merupakan masa dan tempoh yang diberikan oleh Allah SWT kepada kita semua untuk kita sama-sama mencari bekalan akhirat dan bukannya untuk dibazirkan pada perkara yang sia-sia dan tidak berfaedah. 

Nabi SAW sentiasa memberi peringatan dan amaran kepada kita semua agar kita semua sentiasa tidak melupakan akhirat kerana dunia bukanlah tempat kesudahan buat kita. Sabda Nabi SAW:

عن عبد الله بن عمر بن الخطاب رضي الله تعالى عنهما قال: أخذ رسول الله صلى الله عليه وسلم بمنكبي فقال: كن في الدنيا كأنك غريب، أو عابر سبيل ، وكان ابن عمر رضي الله عنهما يقول: إذا أصبحت فلا تنتظر المساء، وإذا أمسيت فلا تنتظر الصباح، وخذ من صحتك لمرضك، ومن حياتك لموتك.             (رواه البخاري)

Diriwayatkan daripada Abdullah ibnu Umar RA katanya;

"Satu hari Rasulullah SAW memegang akan bahuku pada sambil berkata kepadaku, "Hiduplah kamu di dunia ini seolah-olah kamu adalah seorang pedagang (perantau yang sedang berada di negeri orang), atau seolah-olah kamu adalah seorang yang sedang melalui satu jalan (yang pergi ke sesuatu tempat bukan untuk terus tinggal di sana). Kemudian berkata Ibnu Umar RA : "Apabila engkau hidup di waktu pagi maka janganlah engkau menanti-nanti waktu petang, dan apabila engkau hidup di waktu petang, jangan pula engkau menanti-nanti waktu pagi. Rebutlah peluang masa sihatmu untuk beribadah sebelum datangnya masa sakitmu, dan rebutlah peluang masa hidupmu untuk beramal sebelum datangnya saat kematianmu".

Saudara-saudaraku sidang Jumaat yang dikasihi,

Satu perumpamaan yang begitu cantik diberikan oleh Baginda Nabi SAW kepada kita semua untuk sama-sama kita fikir dan renungkan. Demikianlah hakikat kehidupan kita semua di atas dunia ini. Dunia bukanlah negeri kita untuk selama-lamanya. Dunia bukanlah tempat tinggal kita yang kekal abadi. Dunia bukanlah kesudahan kita, tetapi dunia adalah tempat yang hanya bersifat sementara dan sebentar sahaja. Sebagaimana kita kadang-kadang bermusafir atau berjalan atau bercuti ke negeri orang, maka sampai ketika dan masanya kita tetap akan pulang dan balik ke negeri atau kampung halaman kita kerana di sanalah rumahtangga dan kehidupan kita.

Demikianlah hidup kita di dunia ini, yang mana kita pada saat dan ketika ini sedang dalam keadaan bermusafir sebenarnya. Apabila tiba saat dan ketikanya, kita akan balik ke kampung halaman kita yang sebenar iaitulah akhirat dan di sanalah kita akan hidup kekal buat selamanya.

Sebagaimana orang yang bermusafir atau bercuti, pastinya akan membawa bekalan dan barangan atau buah tangan yang dibelinya ketika dia berada di negeri orang, maka demikianlah kita yang datang ke dunia. Sudah tentunya ada bekalan atau buah tangan yang kita bawa balik bersama, samada bekalan tersebut adalah amal-amal yang soleh atau amal-amal yang buruk. 

Kita juga dipesan agar menggunakan masa sihat kita dengan sebaiknya sebelum datangnya masa sakit. Kerana ramai di kalangan manusia yang mensia-siakan masa sihatnya. Masa sihatnya dihabiskan pada perkara yang tidak mendatangkan manfaat bahkan banyak dihabiskan pada amal yabg sia-sia dan dosa. Dalam sepotong hadis Nabi SAW,

عن ابن عباس رضي الله عنهما  قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : نعمتان مَغبون فيهما كثيرٌ من الناس؛ الصحة والفراغ 

رواه البخاري

"Dua nikmat yang sering diabaikan dan disia-siakan oleh kebanyakan manusia, iaitu nikmat kesihatan dan nikmat masa lapang"

Saudara-saudaraku sidang Jumaat yang dikasihi,

Orang yang cerdik dan bijak tidak akan balik ke akhirat dengan tangan yang kosong, bahkan dia akan memastikan bahawa bekalan yang dibawanya adalah pahala yang mencukupi untuk menampung kehidupan yang panjang. Namun bagi orang yang bodoh dan yang terpedaya dengan kehidupan dunia, maka apa yang dibawanya adalah daripada amal-amal yang sia-sia, bahkan apa yang lebih buruk lagi ialah apa yang dibawanya adalah dari amal-amal dosa yang semestinya akan menjadi beban ke atas dirinya di akhirat sana. 

Saudara-saudaraku sidang Jumaat yang dikasihi,

Jika sekiranya kita balik ke akhirat sana dengan tangan yang kosong, atau dengan amal-amal dosa, maka pastinya kita menyesal dan kecewa di akhirat sana. Maka sudah pasti penyesalan tersebut tidak akan berguna lagi.

Maka sementara masih ada masa dan peluang yang diberikan oleh Allah kepada kita, sama-samalah kita gunakan dengan sebaik mungkin agar masa dan peluang yang ada ini tidak kita sia-siakan. Orang yang cerdik ialah mereka yang telah bersiap sedia untuk menghadapi kehidupan di akhirat sana dengan bekal yang secukupnya.

بسم الله الرحمن الرحيم

وَالْعَصْرِ
إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

Mafhumnya:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, dan nasihat-menasihati dengan kebenaran, dan nasihat-menasihati dengan kesabaran"

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ بالقُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

No comments:

Post a Comment