Wednesday 25 December 2013

Khutbah : Tahun Baru, Di manakah Kita?



اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ، وَلاَعُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ، وَلاَحَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ اْلعَلِيِّ اْلعَظِيْمِ. أَشْهَدُ أَنْ لآ َإِلهَ إِلاَّالله ُوَحْدَهُ لآ شَرِيْكَ لَهُ، َالَمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِيْنُ. وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، الصَّادِقُ الْوَعْدُ الاَمِيْنُ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ أَفْضَلِ الْمَخْلُوقِيْنَ، وَعَلى أَلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ.


أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ الله، إِتَّقُوا الله، أُوْصِيْكُمْ وَاِيَّايَ بِتَقْوَى الله،ِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.
قال الله تعالى، أعوذ بالله من الشيطان الرجيم،

Mafhumnya: Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), dan hendaklah setiap kamu melihat dan memerhatikan apa yang telah kamu sediakan untuk menghadapi hari esok (hari Akhirat) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

Saudara-saudaraku sidang jumaat yang dikasihi,

Marilah sama-sama kita bertaqwa kepada Allah dalam erti kata yang sebenar, kerana taqwa itulah sebaik-baik bekalan untuk dipersembahkan kepada Allah. Berbahagialah mereka yang bertaqwa kepadaNya, kerana sesungguhnya kebahagian dan kejayaan hidup sama ada di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat adalah ditentukan oleh ketakwaan dan keimanan kita kepadaNya.

Saudara-saudaraku sidang Jumaat yang dikasihi,

Firman Allah dalam surah al-‘Asr:

Maksudnya: Demi Masa! (1) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian – (2) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Hari ini kita berada di penghujung tahun 2013 Masihi. Tahun 2013 akan berlalu pergi meninggalkan kita bersama-sama pelbagai kisah suka duka, pahit manis dalam diari kehidupan kita.  Peralihan hari, minggu, bulan dan tahun meninggalkan kesan yang mendalam kepada diri manusia samada kesan yang positif seperti bertambahnya bekalan untuk dibawa akhirat, atau meninggalkan kesan yang negatif seperti bertambahnya dosa dan maksiat terhadap Allah SWT yang menjadi penyebab manusia dihumban ke neraka.

Surah al-‘Asr yang dibacakan tadi membayangkan segalanya kepada kita perbezaan yang antara dua golongan manusia. Golongan yang pertama ialah mereka yang mendapat kerugian dan golongan yang kedua pula ialah golongan manusia yang beroleh keuntungan di dunia dan juga di akhirat. Imam as-Syafi’e RH pernah berpesan bahawa, sekiranya manusia berfikir dan memahami mengenai kandungan surah al-Asr, maka ianya sudah mencukupi untuk dia meletakkan dirinya pada jalan yang betul serta menghindarkan dirinya daripada tergelincir ke lembah kerugian. Ibnu Mas’ud RA juga turut meninggalkan wasiatnya yang berbunyi:

“Demi Allah, aku tidak menyesali sesuatu pun sepertimana aku menyesal terhadap suatu hari yang matahari terbit di dalamnya, di mana ajalku semakin dekat sedangkan amalanku tidak bertambah”.

Saudara-saudaraku sidang Jumaat yang dikasihi,

Dunia ini adalah tempat untuk kita menyemai amalan soleh yang mana hasilnya akan kita tuai dan kita petik di akhirat nanti. Dunia hanyalah tempat persinggahan untuk kita mencari bekalan yang nak dibawa ke alam akhirat nanti. Pada suatu hari Baginda Nabi SAW berpesan kepada Abdullah Ibnu Umar RA sambil Baginda memegang bahunya,

أَخَذَ رَسُولُ اللهِ صلی الله عليه وسلم بِمَنْكِبِي فَقَالَ: كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ. وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا يَقُولُ: إِذَا أَمْسَيْتَ فَلاَ تَنْتَظِرِ الصَّبَاحَ، وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلاَ تَنْتَظِرِ الْمَسَاءَ، وَخُذْ مِنْ صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ وَمِنْ حَيَاتِكَ لِمَوْتِكَ   - رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ

Maksudnya : Daripada Ibn Umar r.a. katanya : ” Rasulullah SAW telah memegang bahuku dan bersabda : “Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang perantau (pedagang), atau pengembara (yakni seseorang yang melalui satu jalan). Maka Ibnu Umar berkata : “Jika engkau berada (hidup) di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu-nunggu akan waktu pagi. Dan jika engkau berada (hidup) di waktu pagi maka janganlah engkau menunggu-nunggu akan waktu petang. (Oleh itu) gunakanlah waktu sihatmu sebelum datangnya waktu sakitmu, dan gunakanlah waktu hidupmu sebelum datangnya waktu matimu. “

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Berbeza dengan sambutan tahun baru Hijrah yang biasanya disambut dengan program-program keagamaan, sedangkan sambutan tahun baru Masihi biasanya dipenuhi dengan program-program yang berbentuk maksiat serta melalaikan. Apa yang lebih malang ialah program maksiat ini bukan sahaja diberi galakkan dan kebenaran, malah ianya kadang-kadang dianjurkan sendiri oleh mereka yang beragama Islam. Ini semua hanya akan menambah lagi kerosakan akhlak serta melambakkan lagi kadar jenayah yang akhirnya menjemput bala’ yang dahsyat daripada Allah SWT. Teguran dan nasihat yang diberikan oleh ahli-ahli agama sudah tidak dihiraukan lagi apabila nafsu sudah menguasai diri. Benarlah sebagaimana kata ulama’ bahawa, memberi nasihat kepada manusia yang degil atau ‘ketegaq’ adalah sama seperti memberi emas berlian yang begitu berharga kepada seseorang yang tidak tahu apa-apa nilai barangan tersebut. Allah SWT telah menghantar isyarat kemurkaannya kepada umat seluruh dunia seperti Tsunami pada tahun 2004 dan beberapa siri banjir besar yang melanda tanah air baru-baru ini sebagai peringatan kepada umat manusia untuk kembali ke jalan yang diredhoiNya. Ingatlah pesanan Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah yang bermaksud: 

“Sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya. Jika dia tidak bertaubat, titik hitam itu akan terus merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam”.

Apa yang lebih malang lagi ialah, akibat daripada ketandusan ilmu agama maka lahirlah lebih ramai manusia yang suka melakukan dosa dan maksiat terhadap Allah SWT kemudiannya berbangga pula dengan perbuatan dosa dan maksiat yang dilakukannya itu samada melalui percakapannya ataupun melalui penggunaan teknologi maklumat yang ada pada hari ini seperti laman sosial facebook, twitter, whatsapp dan lainnya semata-mata untuk memberitahu kepada dunia tentang maksiat dan dosa yang telah dilakukannya. Mereka tidak sedar bahawa mereka telah melakukan dosa yang besar terhadap Allah SWT dan telah menayang dosa yang mereka lakukan di dunia lagi sebelum ianya ditayangkan semula pada hari akhirat kelak. Sabda Nabi SAW,

كُلُّ أُمَّتِي مُعَافًى إِلَّا الْمُجَاهِرِينَ وَإِنَّ مِنْ الْمُجَاهَرَةِ أَنْ يَعْمَلَ الرَّجُلُ بِاللَّيْلِ عَمَلاً ثُمَّ يُصْبِحَ وَقَدْ سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ فَيَقُولَ يَا فُلَانُ عَمِلْتُ الْبَارِحَةَ كَذَا وَكَذَا وَقَدْ بَاتَ يَسْتُرُهُ رَبُّهُ وَيُصْبِحُ يَكْشِفُ سِتْرَ اللَّهِ عَنْهُ – متفق عليه

Maksudnya: “Semua umatku akan diampunkan dosanya (dosa-dosa kecil) kecuali orang yang mujaharah (berterang-terangan dalam melakukan dosa) dan termasuk dalam kalangan mujaharah itu adalah seorang yang melakukan perbuatan dosa pada malam harinya, kemudian hingga pagi hari Allah sudah menutupi (mengampuni) dosa tersebut, kemudian dia berkata: Wahai fulan, semalam aku telah berbuat ini dan berbuat itu (dan disebutkan dosanya itu). Padahal Allah SWT sudah menutupi dosanya itu semalaman (dengan diberi keampunan kepadanya), tetapi pada pagi hari esoknya dia membuka semula dosa yang telah ditutup (diampuni) oleh Allah.

Sidang Jumaat moga-moga dirahmati Allah,

Firman Allah SWT dalam Surah al-Nisa’ pada ayat 110-111:
 
Maksudnya : Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat) kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (110) Dan sesiapa yang mengerjakan sesuatu dosa maka sesungguhnya ia hanya mengerjakannya untuk (menjadi bala bencana yang) menimpa dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Ingatlah kita bahawa, di antara bahayanya dosa dan maksiat ialah dicabut cahaya dan seri keimanan dari jiwa seseorang itu, terutamanya apabila seseorang itu melakukan dosa besar. Muka atau wajah yang tidak pernah dibasahi dengan air wudhuk atau tidak pernah sujud kepada Allah SWT akan hilang serinya dan tertutup dia daripada kebenaran sehinggakan dia tahu yang mana yang baik tetapi dia tidak mengikut akan kebaikan, kemudian dia juga tahu yang mana buruk tetapi dia tetap melakukan keburukan itu. Akan dicabut rasa ghairah dari hatinya terhadap amal kebaikan serta tawaran pahala dari Allah, maka tidak nampak pada dirinya kesungguhan yang dia mahukan syurga, dan tidak pula nampak kesungguhan pada dirinya yang dia takut akan neraka.

Dosa dan maksiat membuatkan hati manusia menjadi keras dan degil. Manusia yang banyak melakukan dosa amat susah untuk mendengar serta menerima nasihat-nasihat yang baik. Suka berbalah dan bertengkar, dan tidak menghormati orang lain. Dosa juga menjadi penghalang kepada doa seseorang itu diterima oleh Allah SWT. Terkadang dosa juga menjadi penghalang daripada kita dikurniakan rezeki dan menemui jalan penyelesaian terhadap masalah hidup. Dosa juga menjadi penyebab turunnya bala’ dari Allah SWT.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Firman Allah dalam ayat 187 surah al-A’araf :
   
Maksudnya : Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari qiamat: “Bilakah masa datangnya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, tidak ada sesiapa pun yang dapat menerangkan kedatangannya pada waktunya melainkan Dia. (Huru-hara) hari qiamat itu amatlah berat (menggerunkan makhluk-makhluk yang ada) di langit dan di bumi; ia tidak datang kepada kamu melainkan secara mengejut”. Mereka bertanya kepadamu seolah-olah engkau sedia mengetahuinya. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan mengenai hari qiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”

Kedatangan tahun baru 2014 yang akan menjelang tidak berapa lama lagi sepatutnya mampu menyedarkan kita tentang betapa cepatnya masa berlalu pergi dan ini juga bererti bahawa waktu dan saat untuk kita dijemput pulang mengadap Allah SWT sudah semakin hampir. Maka persiapkanlah diri kita dengan amal yang sebanyak mungkin sebagai bekalan kita untuk bertemu dengan Allah SWT yang sudah pasti akan menyoal setiap kita tentang apa yang telah kita lakukan semasa kita hidup. Gunakanlah umur kita ini untuk mencari bekal sebanyak mungkin. Sabda Rasulullah SAW,

لا تزول قدما عبد حتى يسئل عن عمره فيما أفناه ، وعن علمه فيما عمل فيه ، وعن ماله من أين اكتسبه وفيما أنفقه ، وعن جسمه فيما أبلاه .

Yang bermaksud : Tidak berganjak kedua-dua kaki seseorang manusia di hadapan Allah sehinggalah dia selesai disoal dengan beberapa perkara. (Pertama)  disoal tentang umurnya ke manakah dihabiskan umurnya itu (adakah dihabiskan dengan melakukan ketaatan kepada Allah ataupun dihabiskan pada jalan maksiat), (kedua) disoal tentang ilmunya, pada apakah dia beramal ilmu yang dia dapat, (ketiga) disoal tentang harta kekayaannya, dari manakah dia perolehi hartanya itu dan kemanakah dibelanjakan hartanya (adakah pada jalan kebajikan atau jalan maksiat?), (keempat) disoal tentang anggota tubuh badannya, kepada apakah dibinasakan atau digunakan tubuh badannya itu (adakah digunakan anggota tubuh badannya untuk mentaati Allah ataupun untuk menderhakainya?).

Apa yang paling penting ialah marilah sama-sama kita menyertai majlis-majlis ilmu agama samaada di masjid-masjid, surau-surau dan sebagainya. Hanya dengan ilmu manusia akan dapat menilai yang mana baik dan yang mana yang buruk, yang mana yang betul dan yang mana yang sesat. Hidup tanpa ilmu ibarat berjalan di malam hari yang gelap gelita tanpa suluhan cahaya, maka kita terdedah kepada bahaya. Sebaliknya orang yang berilmu hidupnya diterangi cahaya  yang menyuluh kehidupannya untuk dia membezakan antara dosa dan pahala, antara halal dan haram, antara maksiat dan taat dan antara syurga dan neraka.

Yang bermaksud : Wahai orang-orang ang beriman ! apabila diminta kepada kamu melapangkan dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu, dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) – akan beberapa darjat. dan (ingatlah), Allah Maha mendalam pengetahuannya tentang apa yang kamu lakukan.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ


Khutbah Kedua


الحمدُ لله حمدًا كثيرًا كما أمر. أشهد أنْ لا إله إلا اللهُ وحدَه لا شريكَ له . وأشهدُ أنّ سيدَنا محمدًا عبدُه ورسولُه . اللهمّ صلِّ وسلِّم على سيدِنا محمدٍ وعلى ءاله وأصحابه أجمعين .

أما بعد ، فيا عبادَ الله ! اتقوا اللهَ مِنْ سِمَاعِ اللغوِ وفضول الخَبَر وانْتهُوا عمَّا نهاكم عنه وزَجَر. فقال تعالى ، أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ، يأيها الذين ءامنوا اتقوا الله ولتنظُرْ نفسٌ مَّا قدَّمتْ لغدٍ واتقوا الله إن الله خبيرٌ بما تعملون.

وقال تعالى :  إن الله وملائكته يصَلون على النبي ، يأيها الذين ءامنوا صلوا عليه وسلموا تسليماً. اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى ءاله وأصحابه أجمعين . وَارْضَ اللهم عن الخلفاء الراشدين ساداتنا أبى بكر وعمرَ وعثمانَ وعلىٍّ وعن بقية الصحابة والقرابة والتابعين   ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين.

اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات ، الأحياء منهم والأموات ، إنك سميع قريب مجيب الدعوات ، اللهم إنا نسئلك أن تؤيِّد الإسلامَ والمسلمين ، وأن تُعْلِى بفضلك     كلمة الحق والدين. اللهم اهدنا سبلَ السلام وأخرجنا من الظلمات إلى النور وجنبنا الفواحشَ ما ظهر منها وما بطن.

وأن تشمل بعنايتك وتوفيقك مولانا الملك المعتصم بالله محبَّ الدين السلطانَ الحاج عبدَ الحليم معظم شاه بن المرحوم السلطان بدليشه ، اللهم امنحنه الرشاد ووفقه للسداد وأصلح به العباد والبلاد واجعل التقوى له خير زاد، إنك رؤوف رحيم جوَاد ، يا لطيفاً بالعباد يا أرحم الراحمين.

عبادَ الله ، إن الله يأمر بالعدل والإحسان وإيتاء ذى القربى وينهى عن الفحشاء والمنكر والبغي، يعظكم لعلكم تذكرون. فاذكروا الله العظيم يذكركم ، واشكروه على نعمه يزدكم ، واسئلوه من فضله يعطكم ، ولذكر الله أكبر , واللهُ يعلم ما تصنعون.    

Monday 23 December 2013

Khutbah : Makin Tunduk Makin Berisi



الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ ، لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ ، أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وحده لا شريك له ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ ، اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ ، 
أَمَّا بَعْدُ ، فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ .
قال الله تعالى، أعوذ بالله من الشيطان الرجيم،

Yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), dan hendaklah setiap kamu melihat dan memerhatikan apa yang telah kamu sediakan untuk menghadapi hari esok (hari Akhirat) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

Saudara-saudaraku sidang Jumaat yang dikasihi,

Saya berpesan kepada diri saya dan tuan-tuan sekalian, marilah sama-sama kita  bertaqwa kepada Allah s.w.t dengan kita mentaati segala titah perintahNya, dan dalam masa yang sama kita meninggalkan setiap larangan dan tegahanNya. Sesungguhnya kebahagiaan hidup sama ada di dunia mahupun di akhirat adalah berdasarkan kepada keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

Firman Allah dalam pada  18-19   dalam surah Luqman  :

Maksudnya :  "Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai". [1]

Kemenangan atau kejayaan dalam sesuatu perkara adalah merupakan  antara  nikmat  yang dianugerahkan  oleh  Allah  SWT kepada kita yang  sepatutnya  kita  sambut  dengan  penuh  rasa rendah diri dan kesyukuran kepadaNya.  Antara  sifat  yang  sepatutnya  ada  dalam  diri  seseorang muslim dalam kehidupannya ialah  sifat  tawadhu’ atau merendah diri.

Sifat Tawadhu’  ini  mengikut  pandangan beberapa  orang  tokoh  ulama’,  di antaranya  al-Fudhail  bin  ‘Iyadh  ketika  ditanya  apakah  erti  tawadhu’?, lalu kata beliau :- 
“Tawadhu’ ialah tunduk  kepada  kebenaran  dan  menerima  segala  anjuran  Allah  dan   rasulNya”. 

Al-Junaid  pula  berkata   bahawa :-  

“Tawadhu’  ialah  merendahkan  diri  kepada  Khalik (pencipta)  dan  merasa  kemanisan  berhubung  dengan  Allah”. 

Antara pengertian lain yang disebut oleh ulama’ ialah :

“Menerima kebenaran daripada sesiapa sahaja jika sekiranya  apa yang diperkatakan itu adalah benar, sekalipun kebenaran itu datang dari orang yang lebih muda darinya atau lebih rendah pangkat kedudukannya atau datang dari orang yang lebih miskin darinya”. [2]

Dari  sini  bolehlah  dirumuskan  bahawa  tawadhu’  adalah  ibarat  daripada  khusyu’  hati  dan  rendah  diri  seluruh  anggota tubuh badan  dengan tunduk serta patuh kepada perintah Allah SWT sepenuhya.  Islam  melarang umatnya daripada  bersifat  dengan sifat al-kibr atau sombong,  kerana  orang yang sombong  akan   mengingkari dan menolak kebenaran  sebagaimana sabda Nabi SAW,
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ عَنِ النَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ : لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِى قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ . قَالَ رَجُلٌ :  إِنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يَكُونَ ثَوْبُهُ حَسَنًا وَنَعْلُهُ حَسَنَةً. قَالَ : إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ ، الْكِبْرُ بَطَرُ الْحَقِّ وَغَمْطُ النَّاسِ . [3]
             
Maksudnya : “Tidak akan masuk ke syurga barangsiapa yang di dalam hatinya ada sifat al-kibr (sombong) sekalipun sebesar zarrah”. Lalu seorang lelaki berkata, “sesungguhnya seorang laki-laki itu suka pakaiannya cantik, kasutnya cantik (apakah ini termasuk dalam sifat sombong?)”, lalu jawap Nabi SAW, “Sesungguhnya Allah itu cantik dan suka pula akan kecantikan, sifat al-kibr (sombong) itu ialah menidakkan akan kebenaran (tidak menerima sesuatu sekalipun benar) serta menghina manusia lain”.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
           
Kita  dapat  lihat  bagaimana  Rasulullah  SAW  telah  memerintahkan  agar  sebarang  bentuk  kesyirikan  kepada  Allah  mestilah  dihapuskan  terlebih  dahulu  di sekitar  Ka’bah  apabila  baginda  memerintah  agar  para  sahabat  menghancurkan  berhala-berhala yang ada di sekitar kota Makkah  ketika  Islam berjaya menguasai Kota Makkah. Baginda  tidak sama sekali  menyambut  kemenangan  yang  gemilang  itu  dengan  perayaan-perayaan  yang  melalaikan.

Begitu  juga  dengan  peristiwa  penyerahan  anak  kunci  masjid  al-Aqsa  yang  berjaya  di buka oleh  tentera  Islam  pada  zaman  Sayyidina  Umar  al-Khottab RA.  Ketika  menuju  ke Palestin,  Sayyidina  Umar RA  bergilir-gilir  dengan  khadamnya dalam  menaiki  kuda  tunggangan. Apabila  sampai  berhampiran  masjid   al-Aqsa  maka  ketika  itu  tiba  giliran  Sayyidina  Umar   menarik  kuda manakala  khadamnya  menunggang keldai tersebut. Orang  ramai  yang  melihat  peristiwa  tersebut  terus  meminta  agar  Sayyidina  Umar  menggantikan  khadamnya  untuk  menunggang  kuda  tersebut demi menjaga  kedudukan  beliau  sebagai  khalifah  di hadapan  khalayak  ramai.  Lalu  Sayyidina  Umar  dengan  suaranya  yang  lantang  mengeluarkan  kata-katanya  yang  masyhur  :

نحن قوم أعزنا الله بالإسلام فمهما نبتغي العزة بغير ما أعزنا الله أذلنا الله

Maksudnya  :  Kita  adalah  suatu  kaum  yang  dimuliakan  oleh  Allah  dengan  Islam.   Selama  mana  kita  mencari  kemuliaan  yang  bukan  apa  yang  memuliakan  kita  dengannya   oleh Allah, maka  Allah SWT pasti akan menghina kita
           
Sejarah juga menceritakan  bagaimana  Sultan  Muhammad   al-Fateh  setelah  berjaya  membuka  kota  Konstantinapol  iaitu   dikenali  dengan  kota  Istanbul, Turki  sekarang  ini  di mana  beliau  telah  memasuki  sebuah  gereja  yang terbesar  pada  masa itu  yang  dinamakan  Sofia  lalu  menunaikan  solat  sunat   dua  rakaat  sebagai tanda  kesyukuran di atas kemenangan tersebut.  Kemudian  beliau  menukarkan  gereja  tersebut  menjadi sebuah masjid.

Sidang  Jumaat  yang  dihormati  sekalian,
           
Orang-orang  yang  bersifat  tawadhu’  adalah  orang  yang  dapat  melayakkan  dirinya  dalam  pelbagai  bidang terutamanya untuk menjadi pemimpin dalam masyarakat. Sifat  tawadhu’  bukanlah  bererti  seseorang  itu  lemah, merasa  hina  diri  atau  rendah  diri  terhadap  orang  atas,  ataupun merasa  diri  kurang  berbanding  orang  lain . Ini  adalah  kerana  sifat  tawadhu’  yang  sebenar  adalah sifat  yang  mulia  yang  mampu  menimbulkan  ketenangan dan kekuatan  jiwa  serta melemahkan pihak musuh.
           
Sebagaimana  yang disebut dalam sejarah,  bahawa Baginda Rasulullah  SAW  menjahit  kasut dengan tangan Baginda sendiri dan  menampung  pakaiannya yang koyak  tetapi  dalam  masa  yang  sama  baginda  tetap mampu  melaksanakan urusan  rumahtangga  dan  kepimpinan  negara  dengan  baik  dan saksama.  Sekalipun  baginda  merupakan  seorang  pemimpin  negara  dan  ketua  agama  namun  baginda juga  melakukan  kerja-kerja  kecil  samaada  berbentuk  peribadi  mahupun  negara. Inilah di antara contoh sifat tawadhu’ yang tinggi dalam peribadi Baginda Nabi SAW.

Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
           
Sifat  tawadhu’  ini  bukanlah  menjatuhkan  martabat  pemimpin  kepada  kelas  bawahan,  malah  sifat  inilah  yang  akan  meningkatkan  lagi  martabat  kepimpinan  yang  mana  mereka akan  dihormati  oleh  setiap  lapisan  masyarakat. Sabda Nabi SAW,

عن أبي هريرة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : " ما نقصت صدقةٌ من مال ، وما زاد الله عبداً بعفوٍ إلا عزّاً ، وما تواضع أحدٌ لله إلا رفعه الله " . [4]

Maksudnya : “Tidak mengurangi sedekah daripada harta (yakni harta tidak akan kurang dengan sebab sedekah), dan tidak menambah oleh Allah kepada seseorang dengan sebab mengampunkan kesalahan orang lain terhadapnya melainkan kemuliaan untuknya, dan tidaklah merendah diri seseorang itu kerana Allah melainkan Allah mengangkat kedudukannya”.

Tidak  syak  lagi  bahawa  sifat  tawadhu’  ini  adalah  satu  sifat  yang  mulia   di  sisi  Allah  dan  dihormati  oleh  masyarakat  umum. Ianya  akan  melahirkan  rasa  kasih  sayang  antara  sesama muslim, lemah-lembut dan bertimbang  rasa  terhadap  saudara  seagama, mudah  mesra  ketika  berbicara  serta  tidak  ada  rasa  bangga  diri  dan  sombong. Rakyat di bawah akan lebih menyenangi dan mengasihi seorang pemimpin yang tawadhu’, namun sebaliknya jika tidak ada sifat  tawadhu’  ini dalam diri seseorang itu maka  dia  tidak akan mampu  menjalankan  usaha-usaha  kepimpinan dan dakwah  ke jalan  Allah,  kerana  manusia secara fitrahnya  tidak  suka  kepada  orang-orang  yang  takabbur  atau sombong bahkan  sifat  takabbur  itu  sendiri  akan  lebih  menjauhkan  manusia  daripadanya disebabkan benci, meluat dan sebagainya. Firman Allah SWT,


Maksudnya : Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu, oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu, kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya. [5]

    
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ



[1] Luqman 18-19
[2] http://www.daawa-info.net/books1.php?id=3325&bn=107&page=15
[3] Riwayat Imam Muslim
[4]  رواه مسلم ( 2588 ) وبوَّب عليه النووي بقوله " استحباب العفو والتواضع .
[5] Ali-Imran 159