Wednesday 8 May 2013

Khutbah : Dosa Penderhaka



 اَلْحَمْدُ ِللهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيْرِ، اَللَّطِيْفِ الْخَبِيْرِ، اَلْحَسِيْبِ عَلَى كُلِّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَالْمُجَازِى لَهَا بِمَا عَمِلَتْ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَكَ اللهُ رَبُّ الْعَالَمِيْنَ. وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. بَعَثَهُ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيْرًا، وَدَاعِيًا إِلَى اللهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيْرًا. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ.

أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ اللهِ، اتَّقُوا اللهَ أُوصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

قال الله تعالى، أعوذ بالله من الشيطان الرجيم،

Yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), dan hendaklah setiap kamu melihat dan memerhatikan apa yang telah kamu sediakan untuk menghadapi hari esok (hari Akhirat) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

Saudara-saudaraku sidang jumaat yang dikasihi,

Saya berpesan kepada diri saya dan tuan-tuan, marilah sama-sama kita  bertaqwa kepada Allah s.w.t, dengan kita mentaati segala titah perintahNya, dan dalam masa yang sama kita meninggalkan setiap larangan dan tegahanNya. Sesungguhnya kebahagiaan hidup sama ada mahupun di akhirat hanyalah ditentukan oleh keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t.

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

Yang bermaksud : Dan Tuhanmu telah memerintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua ibu bapamu. Jika salah seorang daripada keduanya, atau kedua-duanya sekali, telah sampai kepada umur tua, dan berada dalam jagaan serta peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan yang kasar) sekalipun perkataan "Ah", dan janganlah engkau menengking atau menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka dengan kata-kata yang mulia (yang penuh bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendahkan dirimu kepada kedua-duanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka dengan berkata), "Wahai Tuhanku! cucurilah rahmatMu kepada mereka berdua sebagaimana mereka berdua telah mencurahkan kasih sayang mereka memelihara dan mendidikku semasa kecilku."
    (Al-Isra' 23-24)

Saudara-saudaraku sidang jumaat yang dikasihi,

Ayat 23 dan 24 dari Surah Al-Isra’ yang dibacakan tadi, dan juga beberapa lagi ayat dari surah-surah yang lain cukup jelas untuk menggambarkan kepada kita bahawasanya, berbuat baik kepada kedua ibu bapa itu adalah merupakan satu perkara yang amat dituntut di dalam Islam, sehinggakan Allah s.w.t memerintahkan kita untuk berbuat baik kepada kedua ibu bapa selepas kita diperintahkan supaya  tidak menyembah tuhan yang lain kecuali Allah. Bahkan tuntutan berbuat baik kepada dua insan ini bukan sahaja disebut di dalam kitab suci Al-Quranulkarim, tetapi juga turut disebut di dalam kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya, bahkan para nabi terdahulu juga diperintahkan untuk menyeru umat mereka agar berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Sehinggakan Allah s.w.t meletakkan keredhoanNya adalah bergantung kepada keredhoan kedua ibu bapa, dan kemurkaanNya juga bergantung kepada kemurkaan kedua ibu bapa. Sabda Nabi s.a.w,

رِضَا الرَّبِّ فى رِضَا الْوَالِدَيْنِ وَسَخطُ الرَّبِّ فى سَخطِ الوَالِدَيْنِ
Yang bermaksud : Keredhoan Tuhanmu terletak pada keredhoan kedua ibu dan bapamu, dan kemurkaan Tuhanmu terletak pada kemurkaan kedua ibu dan bapamu.

Ibu dan bapa adalah dua insan yang sangat istimewa. Lebih-lebih lagi si ibu, sebagai insan yang diberi tanggungjawap untuk mengandung dan melahirkan kita semua, dalam tempoh yang telah ditetapkan, bahkan terpaksa menanggung berbagai-bagai bentuk penderitaan dan susah payah untuk tempoh tersebut. Malahan ada yang terpaksa menggadaikan nyawa mereka semata-mata untuk melahirkan anak yang dikandung. Firman Allah s.w.t,


Yang bermaksud : Dan Kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua ibubapanya, ibunya yang telah mengandungkannya dengan menanggung kesusahan demi kesusahan (sejak dari awal mengandung hinggalah selesai menyusukannya), dan tempoh menceraikan penyusuannya itu ialah dalam masa dua tahun, (oleh yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu, dan (ingatlah), kepada Aku jualah tempat kamu akan dikembalikan (untuk menerima balasan).                                
                                                       (Luqman : 14)

Sidang jumaat yang dirahmati Allah,

Allah s.w.t memilih kaum wanita yang lemah berbanding kaum lelaki, kemudian diletakkan tanggungjawap untuk mengandung dan melahirkan anak di atas bahu mereka, oleh kerana kesusahan yang mereka tanggung adalah lebih berbanding si ayah, maka memang patutlah mereka mendapat penghormatan yang lebih berbanding si ayah. Hal ini pernah dinyatakan oleh Baginda Nabi s.a.w melalui sebuah hadis, 

عن أبي هريرة قال: جاء رجل إلى رسول الله فقال: يا رسول الله، من أحق الناس بحسن صحابتي؟ قال: أمك، قال، ثم من؟ قال، أمك: قال، ثم من؟ قال: أمك، قال: ثم من؟ قال: أبوك.

Yang bermaksud : Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya, telah datang seorang laki-laki bertanya kepada Rasulullah s.a.w, “ Wahai Rasulallah! Siapakah manusia yang lebih berhak saya bergaul dengan baik?”, Nabi menjawap, “ibumu”. “Kemudian siapa?”, Tanya laki-laki tadi. Nabi menjawap, “ibumu”. “Kemudian siapa?” Tanya laki-laki tadi untuk kali yang ketiga dan Nabi menjawap, “ibumu”. “Kemudian siapa?” Tanya laki-laki tadi kali yang keempat, lalu jawap Nabi, “ayahmu”.

Dan diriwayatkan juga bahawasanya Abu Hurairah r.a, salah seorang sahabat Nabi yang cukup banyak meriwayatkan hadis, apabila setiap kali beliau hendak keluar dari rumah ibunya, Abu Hurairah akan berdiri di hadapan pintu rumah ibunya sambil berkata, “Salam sejahtera dan rahmat Allah serta keberkatanNya ke atasmu wahai ibuku” lalu jawap ibunya “Salam sejahtera dan rahmat Allah serta keberkatanNya ke atasmu wahai anak kesayanganku” kemudian dia berdoa untuk ibunya, “Semoga Allah merahmatimu seperti mana engkau telah merahmatiku ketika kecilku” lalu ibunya pun berdoa untuknya “Semoga Allah merahmati dirimu wahai anakku seperti mana engkau telah menggembirakan aku ketika dewasamu” dan inilah yang dilakukan oleh Abu Hurairah setiap kali beliau keluar dan masuk ke rumah ibunya.

Saudara-saudara sidang jumaat yang dikasihi,

Disebabkan pengorbanan dan kedudukan yang tinggi kedua-dua insan ini, maka penderhakaan terhadap mereka berdua adalah dianggap sebagai salah satu daripada dosa-dosa yang besar selepas dosa mensyirikkan  Allah s.w.t.

كل معصية تؤخر عقوبتها بمشيئة الله إلى يوم القيامة إلا العقوق، فإنه يعجل له في الدنيا، وكما تدين تدان.

Yang bermaksud : “Semua dosa akan ditangguhkan balasannya oleh Allah s.w.t sehinggalah hari kiamat dengan kehendak Allah s.w.t, kecuali dosa derhaka terhadap kedua ibu bapa, maka sesungguhnya Allah s.w.t akan menyegerakan balasannya kepada mereka yang menderhaka terhadap kedua ibu bapanya ketika dalam hidupnya di dunia, yakni sebelum dia meninggal. Apa yang kamu buat itulah yang akan kamu dapat sebagai balasannya.”

Mimbar ingin mengambil kesempatan, menyeru diri saya dan saudara-saudara sidang jumaat sekalian, janganlah kita melangkah keluar dari rumah Allah yang mulia ini, melainkan setelah kita berjanji kepada Allah s.w.t dan kepada diri kita sendiri, andainya berlaku diantara kita dan kedua ibu bapa kita perselisihan faham atau bermasam muka, maka inilah saat yang terbaik untuk kita sama-sama memperbetulkannya. Usah tertunggu-tunggu untuk memperbetulkan kesalahan kita kerana ajal kita, atau mungkin ajal mereka akan datang pada bila-bila masa sahaja. Jika masih ada di kalangan kita yang sering menyakiti hati kedua-dua insan mulia ini, maka berjanjilah di dalam tempat yang mulia ini yang kita akan berbakti kepada mereka selagi hayat mereka ada. Sebagaimana kita mahukan anak-anak kita berbakti kepada kita di hari tua kita nanti, begitulah juga perlunya kita berbakti kepada kedua orang tua kita pada hari ini. Tidak ada maknanya kejayaan dan kemewahan yang kita kecapi pada hari ini andainya kejayaan dan kemewahan tersebut tidak diiringi doa dan restu mereka berdua.

Rebutlah peluang yang masih ada untuk menjaga dan memelihara mereka, lebih-lebih lagi di saat mereka meniti usia tua, kerana pada saat inilah mereka amat memerlukan kasih sayang dan perhatian kita. Janganlah biarkan hati mereka tertutup untuk tinggal atau singgah di rumah kita yang seindah istana disebabkan layanan buruk kita atau isteri kita, atau anak-anak kita  terhadap mereka. 
Ingatlah pesanan berguna dari Rasulullah s.a.w ini, pesan Baginda,
“Khabarkanlah berita gembira kepada mereka yang berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, buatlah apa saja kerana bahawasanya Allah s.w.t akan mengampuni dosa-dosa mereka. Dan khabarkan berita buruk kepada mereka yang menderhakai kedua ibu bapanya, buatlah seberapa banyak ibadah yang disukai tetapi Allah s.w.t tidak akan memberikan keampunan sedikitpun kepadanya”.

Barangsiapa yang telah melakukan ketaatan dan kebaikan kepada mereka berdua, maka teruskanlah. Jika kedua-dua mereka sudah pergi menghadap ilahi, maka perbanyakkanlah sedekah untuk pihak mereka di samping hadiahkanlah mereka dengan doa. Ini sedikit sebanyak akan dapat membantu meringankan bebanan hidup mereka di sana.
 
Yang bermaksud : Katakanlah : "Marilah supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhanmu kepadamu, iaitu janganlah kamu sekutukan Allah dengan sesuatupun, dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapamu, dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takutkan kepapaan, sebenarnya Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka, dan janganlah kamu menghampiri kejahatan-kejahatan zina sama ada yang terang daripadanya dan yang tersembunyi, dan janganlah kamu membunuh seseorang yang telah diharamkan Allah untuk membunuhnya, melainkan dengan jalan yang dibenarkan oleh Syarak. Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya.                                                                                                            (Al-Ana’m 151)

بَارَكَ اللهُ لِى وَلَكُمْ  بالْقُرْءَآنِ الْعَظِيْمِ, وَنَفَعَنِى وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ, وَتَقَبَّلَ مِنِّىْ وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ, إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ. أَقُوْلُ قَوْلِى هَذَا, وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِى وَلَكُمْ, وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ, وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ, فَاسْتَغْفِرُوْهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ.

Khutbah : Yang Patah Tak Mungkin Tumbuh, Yang Hilang Tak Mungkin Berganti


اَلْحَمْدُ لِلّه رَبِّ الْعَالَمِيْنَ ، وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ ، وَلاَعُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ ، وَلاَحَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ اْلعَلِيِّ اْلعَظِيْمِ . أَشْهَدُ أَنْ لآ َإِلهَ إِلاَّالله ُوَحْدَهُ لآ شَرِيْكَ لَهُ ، َالَمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِيْنُ. وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ ، الصَّادِقُ الْوَعْدِ الأمِيْنُ . اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ أَفْضَلِ الْمَخْلُوقِيْنَ ، وَعَلى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ .


 

أَمَّا بَعْدُ ، فَيَا عِبَادَ الله ، إِتَّقُوا الله ! أُوْصِيْكُمْ وَاِيَّايَ بِتَقْوَى الله ،ِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

قال الله تعالى ، أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ،

 
Yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), dan hendaklah setiap kamu melihat dan memerhatikan apa yang telah kamu sediakan untuk menghadapi hari esok (hari Akhirat) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

Saudara-saudaraku sidang Jumaat yang dikasihi,

Marilah sama-sama kita bertaqwa kepada Allah dalam erti kata yang sebenar, kerana taqwa itulah sebaik-baik bekalan untuk dipersembahkan kepada Allah. Berbahagialah mereka yang bertaqwa kepadaNya, kerana sesungguhnya kebahagian dan kejayaan hidup sama ada di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat adalah ditentukan oleh ketaqwaan dan keimanan kita kepadaNya.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abdullah bin A'mr bin Al-A'sh r.a katanya, "Aku mendengar Rasulallah s.a.w bersabda,"

 

إنَّ اللهَ لا يَقْبِضُ العِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنْ قُلُوْبِ الرِّجَالِ ، ولكِنْ يَقْبِضُ العِلْمَ بِمَوْتِ العُلَمَاءِ حَتَّى إذَا لمَ يَبْقَ عَالمٌ اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤوْسًا جُهَّالا فَسُئِلُوا فأفْتَوْا بغيرِ علمٍ فَضَلُّوا وأضَلُّوا .

Yang bermaksud : Sesungguhnya Allah s.w.t tidak mencabut ilmu itu secara sekaligus dari dada-dada manusia, akan tetapi Allah s.w.t mencabut ilmu itu dengan mematikan para ulama', sehinggakan apabila sudah tidak ada lagi orang a'lim di kalangan manusia maka manusia memilih ketua-ketua yang jahil, maka apabila ketua (pemimpin) yang jahil itu ditanya, lalu mereka memberi fatwa tanpa ilmu pengetahuan, maka mereka telah sesat dan menyesatkan orang lain.

Dunia hari ini menyaksikan bahawa benarnya sebagaimana yang telah diucapkan oleh Baginda Nabi s.a.w lebih 1400 tahun yang lalu. Golongan-golongan ulama' semakin berkurangan. Satu demi satu telah pergi meninggalkan kita. Pemergian yang tidak mungkin dapat dicari ganti. Walaupun pepatah melayu ada menyebut "patah tumbuh hilang berganti", namun pepatah ini amat tidak tepat dalam kes ini. Ulama' yang patah tak mungkin tumbuh kembali dan yang hilang tidak mungkin dapat dicari ganti. Bahkan akan sampai suatu masa dan ketika nanti kita akan melihat bagaimana permukaan bumi ini akan kosong daripada alim ulama'. Kehidupan pada waktu itu sudah tidak ada kebaikan dan keberkatannya lagi kerana dunia sudah dipenuhi dengan kesesatan.

Kita dapat merasai suasana ini pada hari ini di mana bilangan para ulama' atau tok-tok guru yang benar-benar a'lim dalam ilmu agama hanya tinggal sedikit sahaja dan usaha–usaha untuk melahirkan para ulama' pula tidak mendapat perhatian yang sewajarnya. Kalangan ibu bapa pula kurang berminat untuk menghantar anak-anak mereka ke pondok-pondok dan sekolah-sekolah agama kerana mungkin pada pandangan mereka pondok-pondok dan sekolah agama ini tidak mampu menjamin masa depan yang cemerlang buat anak-anak mereka. Sedangkan kita melihat bagaimana besarnya jasa pondok-pondok tradisional ini terhadap agama Islam. Sepatutnya institusi pondok ini diberi pembelaan oleh pihak kerajaan samaada dalam bentuk bantuan kewangan ataupun pengiktirafan. Walaupun mereka tidak memiliki sijil-sijil yang diiktiraf oleh kerajaan, namun ilmu yang ada dalam dada mereka jauh lebih tinggi dari ilmu yang dimiliki oleh mereka yang memiliki sijil dan kelulusan-kelulusan yang yang diiktiraf serata dunia.

Sesetengah ibu bapa lebih mengutamakan pendidikan di dalam bidang urusan keduniaan untuk mereka meraih kemewahan dunia yang sementara. Akhirnya, sekalipun anak-anak ini berjaya dalam bidang dunianya sehingga ke tahap tertinggi sekalipun tetapi sayang mereka buta agama,  tidak boleh membaca al-Quran, bahkan yang amat menyedihkan lagi ialah mereka jahil tentang ilmu-ilmu fardhu a'in. Apabila matinya ibu bapa maka sepatutnya anaklah yang lebih utama menjadi imam untuk solat jenazah mereka kerana itulah yang afdhalnya, namun disebabkan tidak ada ilmu, anak-anak bukan sahaja tidak mampu untuk mengimamkan solat jenazah ibu dan bapanya bahkan lansung tidak menunaikan solat jenazah untuk ibu dan ayahnya kerana jahil.

Saudara-saudaraku sidang Jumaat yang dikasihi,

Dalam sebuah hadis Nabi s.a.w,

عن علي رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :  يُوشِكُ أن يأتِيَ على الناسِ زمَانٌ لا يَبْقَى مِن الإسلام إلا اسْمُهُ ، ولا يَبْقَى من القُرآن إلا رَسْمُه ، مسَاجِدُهُم عامِرَةٌ وهي خَرَابٌ من الهُدَى ، عُلَمَاؤُهم شَرُّ مَنْ تحتَ أدِيْمِ السَّمَاءِ ، مِن عندِهم تخرُجُ الفتنةُ ، وفيهم تَعُودُ - رواه البيهقي في شعب الإيمان .

 

Yang bermaksud : Daripada A'li bin Abi Tholib r.a berkata, telah bersabda Rasulullah s.a.w : "Sudah hampir tiba satu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam itu kecuali hanya namanya sahaja, dan tidak tinggal daripada al-Quran itu kecuali tulisannya sahaja. Masjid-masjid mereka tersergam indah tetapi kosong daripada hidayah. Ulama'-ulama' mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang berada di bawah naungan langit, dari mereka berpuncanya fitnah dan kepada mereka fitnah itu akan kembali".

                                         ( Riwayat Baihakhi )

 

Jika kita perhatikan dengan penuh keinsafan maka keadaan kita pada hari ini tidaklah begitu jauh daripada apa yang telah digambarkan oleh Baginda Nabi s.a.w ini. Kalau pun belum sampai ke tahap sebagaimana yang disebut oleh Baginda tetapi kita sudah terlalu dekat dengan zaman tersebut.

 

Manusia pada akhir zaman yang mengaku dirinya muslim namun cara hidupnya tidak sedikit pun menggambarkan bahawa dia seorang muslim. Muslimnya hanya pada nama dan kad pengenalan sahaja. Solatnya tidak dijaga, auratnya didedah merata-rata, rasuah semakin melata, maruah saudara seagama tidak dijaga dan hak jiran tetangga tidak dipelihara, sifat jujur dan amanah sudah tiada, perasaan malu juga semakin hilang dari dalam jiwa . Benarlah sebagaimana yang telah disebut oleh Baginda Nabi s.a.w,

 

يأتى على الناس زمانٌ لا تُطَاقُ المعيشةُ فيهم إلا بالمعصية حتى يَكْذِبَ الرَّجلُ ويَحْلِفُ ، فإذا كان ذلك الزمانُ فعليكم بالهرب ، قيل : يا رسولَ الله ! وإلى أين المهرب ؟ ، قال : إلى الله تعالى ، وإلى كتابه ، وإلى سنة نبيه .

Yang bermaksud : Akan tiba satu zaman di mana kamu tidak lagi mampu hidup melainkan akan terjebak juga dengan maksiat sehingga akan ada manusia yang sanggup menipu kemudian dia bersumpah mengatakan bahawa dia bercakap benar. Apabila tiba zaman itu maka hendaklah kamu lari. Ditanya kepada Rasulullah “ke mana kami hendak lari ya Rasulallah?. Lalu jawap Nabi, “larilah kepada Allah, kepada kitabNya al-Quran dan juga sunnah NabiNya”.

 

Baginda juga menyatakan bahawa al-Quran hanya akan tinggal pada tulisannya sahaja dan tidak lagi mampu dibaca. Bagaimana hendak membacanya jika tidak mempelajari ilmu Tajwid. Akibat tidak mempelajarinya menyebabkan seseorang itu buta al-Quran dan akhirnya lansung tidak mampu untuk membaca al-Quran, maka al-Quran hanya kekal pada mushaf atau tulisan tetapi tidak lagi mampu dibaca. Ayat-ayat al-Quran hanya untuk digantung didinding-dinding sebagai perhiasan. Didiklah anak-anak kita dengan ilmu al-Quran. Sesetengah ibu bapa lebih berbangga dengan anak-anak mereka yang pandai menyanyi dan menari. Kebanyakan kita susah hati jika anak-anak tidak mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan tetapi berapa ramai kalangan kita  yang susah hati jika anak-anak kita buta al-Quran?.

 

Saudara-saudaraku sidang Jumaat yang dikasihi,

 

Masjid-masjid yang ada pada hari ini dibina dengan begitu hebat hinggakan menelan kos berjuta-juta ringgit tetapi sayang, ahli jamaah yang hadir ke masjid lebih sedikit jumlahnya dari jumlah anak tangga yang ada. Amat menyedihkan lagi apabila majlis-majlis ilmu yang dianjurkan juga tidak mendapat sambutan daripada anak-anak qariah. Masing-masing lebih suka duduk di rumah bermain dengan anak cucu serta melayan rancangan televisyen yang melalaikan. Akhirnya ramai yang mati dalam keadaan jahil ilmu agama. Kita sanggup menghabiskan masa berjam-jam lamanya untuk bersembang di keda-kedai kopi, mengayuh basikal berpuluh-puluh kilometer jauhnya tanpa rasa penat, memancing dari malam sampai ke pagi walaupun kadang-kadang seekor ikan pun tak dapat, pergi ke pasar malam atau pasar tani sehingga kadang-kadang terlepas waktu solat, tapi kita tidak mampu untuk memperuntukkan sedikit ruang dan masa untuk hadir ke masjid bagi solat jamaah serta mendengar kuliah-kuliah agama. Sedangkan itulah antara bekalan untuk di bawa ke akhirat. Sabda Nabi s.a.w,

 

إِذا مَرَرْتُم برِيَاضِ الْجنَّةِ فَارْتَعُوْا . قَالُوا : يَا رَسُولَ الله ، وَمَا رياضُ الْجنَّةِ ؟ قَالَ : حِلَقُ الذِّكْرِ

Yang bermaksud : Apabila kamu melalui kawasan kebun-kebun syurga maka hendaklah kamu singgah. Sahabat bertanya, “apakah yang dimaksudkan dengan kebun-kebun syurga itu ya Rasulallah?”. Lalu Nabi bersabda, “kebun-kebun syurga itu ialah halaqah-halaqah zikir (yakni majlis-majlis ilmu).

Firman Allah dalam ayat 33 surah Luqman :

أعوذ بالله من الشيطن الرجيم

 
Maksudnya : Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu, dan takutilah akan hari (akhirat) yang padanya seseorang ibu atau bapa tidak dapat melepaskan anaknya dari azab dosanya, dan seorang anak pula tidak dapat melepaskan ibu atau bapanya dari azab dosa masing-masing sedikit pun. Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar, maka janganlah kamu diperdayakan oleh kehidupan dunia, dan jangan pula kamu diperdayakan oleh bisikan dan ajakan Syaitan yang menyebabkan kamu berani melanggar perintah Allah.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ.

 

 

 

Wednesday 1 May 2013

Khutbah : Syahidnya Umar Al-Khattab RA


الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ  أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ   اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ  …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم،
 
Yang bermaksud : Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), dan hendaklah setiap kamu melihat dan memerhatikan apa yang telah kamu sediakan untuk menghadapi hari esok (hari Akhirat) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

Saya berpesan kepada tuan-tuan dan lebih-lebih lagi kepada diri saya sendiri, marilah sama-sama kita bertaqwa kepada Allah s.w.t dengan sebenar-benar taqwa. Ketahuilah bahawa sesungguhnya tidak ada sesuatu yang lebih tinggi nilainya di sisi Allah s.w.t selain daripada ketaqwaan kepadanya. Mudah-mudahan, kita akan mendapat kebahagiaan hidup di dunia dan juga di akhirat.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

Umar al-Khattab r.a, khalifah Islam yang kedua daripada kalangan khulafa’ ar-rashidin merupakan khalifah yang pertama gugur syahid setelah dibunuh oleh seorang majusi yang tidak berpuas hati dengan pentadbiran beliau. Di kalangan khulafa' ar-rasyidin yang empat, hanya Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq r.a sahaja yang wafat kerana sakit, manakala tiga yang lain wafat kerana dibunuh oleh pihak musuh. Sayyidina Umar al-Khattab r.a semasa hayatnya samada sebelum memeluk Islam mahu pun selepas keislamannya begitu terkenal dengan keberanian dan ketegasannya. Keberanian dan ketegasan Umar diakui oleh kawan dan lawan. Hebatnya khalifah yang bernama Umar ini sehinggakan musuh tidak mampu untuk menikam beliau dari arah hadapan bahkan lorong atau jalan yang dilalui oleh Umar tidak akan dilalui oleh iblis dan syaitan.

Sejarah menceritakan bagaimana semasa beliau membuat keputusan untuk berhijrah ke kota Madinah, Umar secara terang-terang mengisytiharkan tentang niatnya itu kepada kafir Quraisy Makkah yang berada di kawasan Ka’bah pada waktu itu. Sambil pedangnya terhunus Umar bertempik : ” Wahai kafir Quraisy! aku ingin berhijrah ke Madinah. Sesiapa di kalangan kamu yang ingin melihat isterinya menjadi janda dan anaknya menjadi yatim maka cubalah sekat penghijrahan Umar ini”.

Saudara-saudaraku sidang Jumaat yang dikasihi,

Jasa Umar al-Khattab r.a terlalu besar buat Islam. Semasa era pemerintahan Umar, Islam tersebar dengan luasnya dan juga bertambahnya pembukaan kota-kota Islam yang baru. Antaranya ialah pembebasan qiblat umat Islam yang pertama iaitu Masjid al-Aqsa di bumi Palestin. Semasa peristiwa penyerahan  anak  kunci  Masjid  al-Aqsa  yang  berjaya  di buka oleh  tentera  Islam kepada beliau,  ketika dalam perjalanan  menuju  ke Palestin, Sayyidina  Umar  bergilir-gilir  dengan  khadamnya menunggang kuda. Apabila  semakin menghampiri Masjid al-Aqsa  maka tiba  giliran Sayyidina Umar untuk  menarik  kuda dan giliran khadamnya pula untuk duduk di atas kuda tersebut. Orang  ramai  yang  melihat  keadaan  tersebut  terus  meminta  agar  Sayyidina  Umar  menggantikan  khadamnya  untuk  menunggang dan khadamnya turun untuk menarik beliau demi menjaga  kedudukan dan maruah  beliau  sebagai  khalifah  di hadapan  khalayak  ramai.  Lalu  Sayyidina  Umar al-Khattab r.a dengan  suaranya  yang  lantang  mengeluarkan  kata-katanya  yang  masyhur  :

نَحْنُُ قَوْمٌ أَعَزَّنَا اللهُ بالإسْلامِ فَمَهْمَا نَبْتَغِيْ الْعِزَّةَ بِغَيْرِ مَا أَعَزَّنَا اللهٌ أَذَلَّنَا اللهُ

Maksudnya  :  Kita  adalah  satu  kaum  yang  dimuliakan  oleh  Allah  dengan sebab Islam.   Selama  mana  kita  mencari  kemuliaan  selain daripada  apa  yang  dimuliakan  kita  dengannya   oleh Allah maka  kita  akan  dihina oleh  Allah.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

Di antara jasa beliau yang penting terhadap Islam ialah cadangan beliau kepada Sayyidina Abu bakar as-Siddiq yang memegang tampok pemerintahan pada waktu itu agar dikumpulkan al-Quran atau dibukukan setelah hampir 70 orang sahabat yang mengahafaz al-Quran gugur syahid dalam peperangan Yamamah menentang golongan nabi palsu. Sayyidina Abu Bakar yang pada mulanya keberatan untuk melaksanakan cadangan Umar kerana tidak pernah dilakukan oleh Baginda Nabi s.a.w akhirnya bersetuju dan memerintahkan Zaid bin Thabit untuk menerajui tugas penting ini. Kata beliau kepada Zaid,

“Wahai Zaid, sesungguhnya kamu adalah seorang pemuda yang pintar. Kamu adalah penulis wahyu kepada Rasulullah, usahakanlah mencari ayat-ayat al-Quran dan kumpulkanlah. Demi Allah! Jika dikumpulkan beberapa buah bukit kemudian diletakkan di atas bahuku, ianya adalah jauh lebih mudah dan ringan bagiku daripada meminta kamu mengumpulkan al-Quran (kerana ianya tidak pernah dilakukan oleh baginda Nabi s.a.w).”

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Beberapa hari sebelum berlakunya peristiwa pembunuhan Umar al-Khattab, Abu Lu’luah yang merupakan seorang Majusi, telah bertemu dengan Umar al-Khattab dan mengadu kepada beliau tentang jumlah kharaj atau cukai yang dikenakan ke atasnya untuk dijelaskan kepada tuannya iaitu Mughirah bin Syu’bah agak terlalu tinggi dan membebankan. Dia dikenakan kharaj sebanyak 4 dirham setiap hari.

Khalifah Umar al-Khattab berpendapat bahawa jumlah itu agak bersesuaian dan baginya bukanlah sesuatu yang membebankan. Ini kerana hasil yang diperolehi oleh Abu Lu’luah agak lumayan daripada beberapa kerja yang dilakukannya. Apabila rayuannya itu ditolak oleh Khalifah Umar al-khattab, dia terus berlalu dalam keadaan marah dan menyimpan dendam terhadap Khalifah Umar al-Khattab serta bercadang untuk membunuh beliau.

Niat jahat Abu Lu’luah sampai ke pengetahuan Sayyidina Umar, lalu beliau meminta pandangan Sayyidina Ali r.a mengenai perkara ini lalu kata Sayyidina Ali : “Apakah perlu kami mengawal engkau wahai Amiral Mu’minin?”. Jawab Sayyidina Umar dengan tegas : “Cukuplah Allah bagiku sebagai pengawal”. Akhirnya Umar tidak melantik pengawal peribadi bagi mengawal beliau daripada sebarang kemungkinan yang akan berlaku kerana bimbang tindakan ini akan diikuti oleh khalifah-khalifah yang datang selepas beliau nanti. Apabila budaya ini diamalkan oleh pemimpin Islam maka rakyat yang dizalimi tidak akan berpeluang lagi menemui khalifah dan pemimpin mereka untuk mengadu sebarang masalah dan kezaliman yang mereka hadapi.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian

Pada suatu hari ketika Sayyidina Umar al-Khattab bersama para sahabat yang lain bersiap sedia untuk mendirikan solat Subuh, Abu Lu’luah turut sama-sama berada di dalam masjid dan berdiri dicelah-celah para sahabat yang lain sambil membawa pisau yang bermata dua dan terus menerpa ke arah Sayyidina Umar lalu menikamnya sebanyak enam tikaman. Salah satu tikaman tersebut terkena di bahagian perut Sayyidina Umar dan tikaman inilah yang menyebabkan Sayyidina Umar rebah dan cedera parah yang membawa kepada syahid. Amukan Abu Lu’luah juga menyebabkan beberapa orang sahabat yang lain turut gugur syahid. Setelah dirinya terkepung, akhirnya dia mengambil tindakan membunuh dirinya.

Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian

Dalam keadaan parah ditikam, Sayyidina Umar al-Khattab masih sempat menyeru kepada para sahabat dengan berkata :” Adakah di kalangan kamu ini Abdul Rahman bin ‘Auf?”. Para sahabat menjawap : ”Ya! Dia ada bersama-sama kami wahai Amiral Mukminin”. Kata Umar lagi: ”Khabarkan kepadanya untuk dia mengimamkan para muslimin dalam menunaikan solat Subuh pagi ini!. Ia merupakan solat fardhu yang diwajibkan ketika ini”. SubhanAllah! Inilah sikap yang ditunjukkan oleh seorang pemimpin yang sebenar. Beliau meletakkan kewajipan dan ketaatan terhadap Allah s.w.t mengatasi kepentingan dirinya sendiri yang pada waktu itu sedang berperang dengan kematian.

Abdul Rahman bin ‘Auf mengimamkan para muslimin dalam solat Subuh pada pagi tersebut, sedang beberapa orang sahabat yang lain pula sibuk menguruskan Sayyidina Umar sehinggalah beliau diusung masuk ke rumahnya. Setelah pagi agak meninggi, beliau sedar daripada koma dan terus bertanya kepada para sahabat di kelilingnya : “Adakah para muslimin telah mendirikan solat?”. Jawab Ibnu Abbas :” Ya!”. Lalu kata Sayyidina Umar :” Tidak Islam bagi orang yang meninggalkan solat”. Selepas itu beliau berwudhu’ dan terus menunaikan solat.

Sayyidina Umar kemudiannya memanggil pakar-pakar perubatan pada waktu itu yang mana ramai daripada kalangan mereka yang berada di Madinah datang untuk memberikan rawatan kepadanya. Umar diberi minum ubat yang mengandungi madu dan susu tetapi kedua-dua minuman tersebut mengalir keluar melalui lubang-lubang luka di perutnya. Mereka menyatakan bahawa kecederaan yang dialami oleh beliau agak parah dan tidak mampu untuk dirawat lagi. Mendengar kata-kata ahli perubatan itu, para sahabat berasa amat sedih dan menangis  kerana pastinya tidak lama lagi mereka terpaksa berpisah dengan seorang pemimpin yang adil dan sangat mereka kasihi. Mendengar tangisan itu lalu Sayyidina Umar  terus menegahnya. Beliau merasakan sudah tiba masanya untuk kembali menemui Allah s.w.t. Beliau memandang kepada sekalian sahabat yang ada, lalu berwasiat agar mereka bertaqwa kepada Allah s.w.t dan mendirikan solat serta bersikap adil kepada rakyat jelata.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Pada hening subuh tahun ke-23 hijrah bersamaan 644 Masihi, seluruh penduduk langit dan bumi menyaksikan kesyahduan suasana pagi tersebut apabila Khalifah Islam kedua, Umar al-Khattab menghembuskan nafasnya yang terakhir setelah hampir 10 tahun memegang tampok pemerintahan ketika berusia 63 tahun, sama dengan umur Rasulullah s.a.w dan juga Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq r.a. Setelah selesai pengurusan jenazah, maka Suhaib ar-Rumi telah mengimamkan para sahabat menyembahyangkan jenazah Khalifah Islam kedua itu. Jenazah beliau kemudiannya dikebumikan di dalam bilik Sayyidatina ‘Aisyah r.a berhampiran jasad Baginda Nabi s.a.w setelah mendapat keizinannya.

Tempat itu yang pada mulanya telah dicadangkan oleh Sayyidatina Aisyah r.a untuk dirinya, namun atas permintaan Umar sebelum kewafatannya maka Sayyidatina Aisyah r.a dengan rela hati membenarkan jenazah Umar disemadikan di tempat tersebut. Cukup tinggi nilai pengorbanan yang telah dilakukan oleh Sayyidatina Aisyah r.a dalam peristiwa ini. Pada hari itu juga ahli majlis Syura telah bermesyuarat dan sebulat suara bersetuju untuk melantik Sayyidina Uthman bin al-’Affan sebagai khalifah Islam yang ketiga bagi menggantikan Sayyidina Umar al-Khattab sebagai pemimpin Daulah Islamiah. Firman Allah dalam ayat 10 dan 11 surah al-Munafiqun :


Maksudnya : dan belanjakanlah sebahagian daripada rezeki yang Kami anugerahkan kepada kamu sebelum sampainya ajal maut kepada seseorang daripadamu. (jika tidak) maka dia akan  merayu-rayu dengan katanya :” Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau tangguhkan kedatangan ajalku ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi orang-orang yang soleh. Dan Allah sekali-kali tidak akan memperlewatkan ajal seseorang apabila telah tiba masanya, dan Allah amat mengetahui akan apa yang kamu lakukan.     (al-Munafiqun 10-11)

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ